fbpx

איך מידת הדתיות משפיעה על התנהגות אנטי חברתית ומצוקה רגשית אצל בעלי ADHD?

ישנם שני ממצאים שחוזרים על עצמם בספרות המחקרית:

  • הפרעת קשב קשורה לרמות גבוהות של תחושת מצוקה והתנהגות אנטי- חברתית ועבריינות
  • דתיות קשורה לרמות נמוכות של תחושת מצוקה והתנהגות אנטי- חברתית, פעילות לטובת החברה ומיעוט בעבריינות

ההשערה היא שדתיות תורמת להתנהגות קונפורמית, צייתנות, סבלנות ושליטה בדחפים לטובת מטרות ארוכות טווח ולכן היא ממתנת התנהגויות אנטי חברתיות אצל מתבגרים כמו למשל: תוקפנות, גניבה, שקרים, ריבים עם ההורים ובריחה מבית הספר.

מחקר ישראלי חדש שפורסם ב-2022 רצה לבדוק את הקשר בין מידת הדתיות להתנהגות אנטי- חברתית אצל בעלי ADHD מכיוון שלא נבדק הקשר בין שלושת הפרמטרים כשהם מתקיימים בו זמנית.

ההשערה הייתה שדתיות יכולה להפחית את ההשפעות השליליות של הפרעת הקשב על התנהגות אנטי- חברתית על ידי תפילה כאסטרטגיה להתמודדות עם קשיים של שליטה עצמית, קהילה מלוכדת שמפחיתה תחושת בדידות שנפוצה אצל בעלי  ADHD,  צמיחה רוחנית ואיסורים חברתיים- דתיים שיכולים לצמצם מוטיבציה ואפשרויות לעסוק בהתנהגויות אנטי- סוציאליות.

יחד עם זאת, כדאי לציין שדתיות אצל בעלי ADHD יכולה גם לאתגר בגלל שדת כרוכה בשמירה על כללים, גבולות וחוקים ועמידה בנורמות קבוצתיות, סוגיות שיכולות מאוד לאתגר בעלי ADHD. מחקרים הראו שילדים ובני נוער עם ADHD משתתפים פחות בשירותי דת על בסיס קבוע לעומת כאלה שאין להם ,ADHD  ושהפרעת קשב בילדות קשורה לחשיבות פחותה של דת ממוסדת בחייהם כמבוגרים.

במחקרים אצל נוצרים דתיים ראו שיש שכיחות גבוהה של סטיגמות כלפי תחום בריאות הנפש וזה כולל גם הפרעת קשב, שהם פחות נטו לראות אותה כהפרעה אמיתית ונטו יותר להימנע מטיפול תרופתי. הפרעת קשב פחות מדווחת, פחות מאובחנת ופחות מטופלת בקרב מיעוטים, כולל מיעוטים דתיים ויש מחקרים שמראים שזה כך גם אצל יהודים חרדים.

מחקרים שנעשו בעבר אצל חרדים מצאו שהפרעת קשב קשורה להסתרת ההפרעה, פחד מגינוי חברתי, בושה, הערכה עצמית נמוכה ושחיקה חינוכית ותעסוקתית. תפקוד דתי- רוחני לקוי של בעלי ADHD  בקהילות דתיות לצד סטיגמות חברתיות יכול להסביר את רמת המצוקה הגבוהה בקרב אנשים דתיים עם ADHD. יחד עם זאת, קהילות דתיות מכילות שמתמקדות בקבלה של כל המתפללים יכולות להוות מקום בטוח עבור אנשים מודרים עם ADHD.

לאור הנ”ל, המחקר הישראלי בדק את השפעת מידת הדתיות בקרב יהודים על בעלי הפרעת קשב והוא כלל 806 משתתפים בגירים. במחקר ביקשו מהמשתתפים לציין האם הם מאובחנים ב-ADHD, לא מאובחנים אבל חושבים שיש להם (מתוך הנחה שיש כאלה שימנעו מאבחון בגלל הסטיגמות) ואלו שאין להם. המשתתפים ציינו את השתייכותם הדתית, ומי שהגדיר את עצמו כמסורתי או דתי מילא שאלון שמודד התנהגויות שקשורות להיבטים המעשיים של היהדות כמו למשל- שומר שבת ונמנע מחילולה, קורא ברכות לפני ואחרי האכילה וכו’. בנוסף, מי שהגדיר את עצמו כחרדי מילא שאלון שמודד את תחושת המחויבות לזהות החרדית- למשל יפגוש בן או בת זוג רק בשידוך מסורתי או ימנע ממקומות בילוי חילוניים.

הממצאים:

  1. נשים דיווחו על פחות תסמינים של התנהגות אנטי- חברתית אבל על מצוקה רגשית גבוהה יותר.
  2. רמת דתיות נמצאה קשורה לרמות נמוכות יותר של אבחון ותסמיני הפרעת קשב
  3. רמת דתיות הייתה קשורה באופן ישיר לפחות התנהגות אנטי חברתית ופחות מצוקה רגשית
  4. רמת דתיות נמצאה כממתנת את ההשפעות השליליות של ADHD על התנהגויות אנטי חברתיות ומצוקה רגשית
  5. הגישה להפרעת קשב הייתה יותר שלילית בקרב הקבוצות הדתיות השמרניות לעומת האחרות
  6. שמירה על מצוות דתיות ולא השתייכות דתית מהווה את רוב ההשפעה הממתנת של הדתיות, בעוד השתייכות דתית ולא מצוות דתיות קשורה יותר בעמדות שליליות עלפי הפרעת קשב.

החוקרים מציינים שככל שהמוסד הדתי “יחליק” יותר את האינטראקציה בין הפרעת קשב לנורמות דתיות, כך גדל הסיכוי שאנשים עם הפרעת קשב ישתלבו טוב יותר בקהילה הדתית שלהם ויוכלו ליהנות מהיתרונות של שייכות ומשמעות ללא ההשלכות המזיקות של סטיגמה והסתרת הפרעת הקשב.

ההתערבויות שהם מציעים הן טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) להגביר שליטה וויסות עצמיים, מתן מידע על הפרעת קשב לקהילה ועידוד של מנהיגים דתיים לשקול הקלות דתיות עבור בעלי הפרעת קשב וריכוז.

יש לציין שהגיל המוצע של המשתתפים יחסית נמוך (26.5) ולקחת בחשבון שהמשתתפים גויסו באינטרנט מכיוון שאומנם לכ-67% מהחרדים יש גישה לאינטרנט- אבל זה עדיין מתחת לממוצע של האוכלוסייה הכללית וייתכן שיש קהילות דתיות שלא נכללו במחקר בשל גישה נמוכה יותר לאינטרנט.

 

אם אתם רוצים מידע נוסף על איך הפרעת קשב ופעלתנות יתר משפיעה על המגזר הדתי והחרדי, אתם מוזמנים לצפות בוובינר שעשיתי בנושא במחיר סמלי. כל הפרטים כאן>>

 

מקור:

Novis-Deutsch N, Dayan H, Pollak Y, Khoury-Kassabri M.(2022). Religiosity as a moderator of ADHD-related antisocial behaviour and emotional distress among secular, religious and Ultra-Orthodox Jews in Israel. International Journal of Social Psychiatry. 68(4):773-782.

כתיבת תגובה

להתקשר