fbpx

נכות על הפרעת קשב בביטוח לאומי

האם ידעתם שניתן להגיש בקשה לנכות למבוגרים על adhd (גם לילדים, אבל ההגדרות והתהליך שונים לגמרי)?
זה יכול לעזור בעיקר לסטודנטים.
לי באופן אישי לא יצא לעזור למישהו להגיש נכות רק על קש”ר, המעטים ששמעתי עליהם שהצליחו- זאת הייתה קש”ר עם אבחנות נוספות. עזרתי להגיש נכות נפשית ולאחר מכן סל שיקום. על בסיס זה כמה טיפים ומידע לבעלי קש”ר ולמטפלים שלהם:
 
1. חשוב להגיד שלצערי למיטב הבנתי הפרעת קשב לא נכללת בנכות נפשית, אז אי אפשר לצרף אותה ל-40% זכאות לסל שיקום של בריאות הנפש.
2. למרות שהמשקל הכי גדול בוועדה זה לחוות דעת רפואית, חשוב להביא גם סיכומי טיפול מילדות ועד היום של טיפולים רגשיים, מרב”ע, קלינאית תקשורת, הוראה מתקנת, תעודות מבי”ס, אבחון דידקטי/ פסיכודידקטי אם נעשה וכל מסמך כזה או אחר שמצביע על קשיי תפקוד ממושכים מילדות ועד היום.
3. לאנשי מקצוע שמלווים בעלי קש”ר כיום- אני ממליצה שתכתבו בעצמכם מכתב מפורט על הקשיים שלהם, היסטוריה עיסוקית, על הטיפול וכו. סביר להניח שמכתב כזה יהיה הרבה יותר מפורט ומדויק לגבי ביטויי הקש”ר והשפעתה על התפקוד לעומת של פסיכיאטרים שנוטים לצערי לכתוב בתמציתיות וכמובן לרוב פחות מכירים את המטופל.
4. גם איש מקצוע יכול להתלוות לוועדה.
אני ליוויתי כמה מטופלים לוועדה על בקשה לנכות נפשית והרגשתי שהנוכחות שלי תורמת מאוד- גם לתמיכה וגם כגורם מקצועי כשלפעמים שאלו אותי שאלות, בעיקר כשהמטופל לחוץ והתקשה לענות או לשלוף מידע.
5. סימולציות לפני הוועדה יכולות לסייע. שוחחתי עם עוסיות ופסיכותרפיסטיות שהיו מנוסות בליווי לוועדות, שמעתי איזה סוגי שאלות יכולים להיות, ואז עשיתי עם המטופל סימולציות, שבחלקן קצת הקשיתי בכוונה מתפיסה ש”קשה באימונים, קל בקרב”.
6. למרות שכתוב שצריך להראות פגיעה בלפחות 3 תפקודים- חברתי, תעסוקתי או לימודי, בפועל מה שמעניין אותם באמת זה התעסוקתי ושם צריך להרחיב במכתבים ובע”פ בוועדה. ממש לפרט אם לא עבדתם תקופות ארוכות, משרות חלקיות, חוסר יציבות תעסוקתית בגלל תחלופת עבודות גבוהה, חוסר מקצוע בגלל קושי ללמוד, ציונים נמוכים, נשירה מלימודים וכו.
7. על בסיס זה הם גם קובעים אובדן כושר עבודה, שזה בעצם מה שקובע לקבלת קצבת נכות עבור מי שזקוק לזה. שוב מציינת שלא נראה לי שניתן לבקש קצבת נכות רק על זה, אבל אפשר להוסיף כל מחלה רפואית פיזית, אפילו הכי קטנה, וכל אבחנה נפשית ובסוף זה כן יכול להצטבר למספיק אחוזים כדי לקבל שיקום מקצועי (מעל 20%) או קצבת נכות, גם אם קטנה.
8. אני מצרפת לינק למידע שמסביר יפה ובפירוט על הגשת נכות על קש”ר בבטל”א באתר של עמותת “קווים ומחשבות” ומומלץ להיעזר בו.
9. אפשר להיעזר ב”יד מכוונת” להגשת התביעה ולהבין איזה מסמכים צריך, איך למלא טפסים- השירות ניתן ללא תשלום.
10. יש עורכת דין בשם סיגל דקל שמתמחה בבטל”א וספציפית קש”ר. ראיתי כמה הרצאות שלה בנושא. אין לי היכרות אישית או מקצועית איתה, אבל יש בערוץ היוטיוב שלה כמה סרטונים בנושא ואפשר לבדוק איתה לגבי התייעצות ראשונית. בד”כ ההמלצה היא לנסות להגיש עצמאית ואם נדחים או שהאחוזים נמוכים מידי, לפנות לעו”ד כדי להגיש ערעור.
11. סטודנטים או עומדים להיות- כדאי להתייעץ עם מרכז קידום סטודנטים במוסד האקדמי שבו אתם עתידים ללמוד, ייתכן שיוכלו מניסיונם לתת לכם הכוונה נוספת.
 
להתקשר