fbpx

גורמי סיכון לגירושין אצל בעלי ADHD וטיפים

מגדר

מספר מחקרים בחנו את הקשר בין מגדר אצל בעלי ADHD כגורם סיכון, והם מצאו שנשים עם ADHD חוות יותר קשיים בקשרים בין אישיים באופן כללי לעומת גברים עם ADHD, אולם במספר מחקרים מצאו שלנשים עם קש”ר יש פגיעה רבה יותר במערכות היחסים הרומנטיות שלהן לעומת נשים ללא קש”ר- אבל לא יותר מגברים עם קש”ר.

מחקר מ- 2017 הראה שבנות זוג של גברים עם קש”ר דיווחו על אינטימיות נמוכה יותר בקשר לעומת בני זוג של נשים עם קש”ר.

ללדת ילד עם הפרעת קשב

הפרעת קשב הינה תורשתית מאוד עם רכיב גנטי של כ- 80%, כך שלזוג הורים שיש בו לפחות הורה אחד עם ADHD יש סיכוי גבוה מאוד של פי 4 (!) שיהיו לזוג לפחות ילד אחד עם ADHD.
במחקר מ- 2010 נמצא שהורים לילדים עם קש”ר נמצאים בסיכון גבוה פי 2 להתגרש עד שמלאו לילדם 8 לעומת הורים לילדים ללא קש”ר. הורים לילדי קש”ר נוטים להתווכח יותר ולתקשר באופן פחות חיובי.
במחקר מעניין אחר שמספק קצת אור מ- 2017 נמצא כי זוגות עם שני בני זוג בעלי קש”ר שהם הורים לילד קש”ר- מתקשרים באופן חיובי יותר עם הילד שלהם לעומת זוגות עם פרטנר אחד עם קש”ר או זוגות שלאף אחד מהם אין קש”ר.

לכן, למרות שישנו חשש שזוגות עם קש”ר שהם הורים לילד עם קש”ר עלולים לתקשר זה עם זה באופן שלילי, יש הקלה בכך שהם יכולים לאזן אותה בתקשורת חיובית יותר עם ילדם.

 

 

 

4 טיפים לתקשורת זוגית טובה יותר:

פרטנר בלי ADHD:

  1. תכירו את התסמינים של ה-ADHD של הפרטנר שלכם ותבינו שזה לא בכוונה, לא מחוסר אכפתיות ולא כי הם לא אחראים
  2. נדנוד וביקורת מתמשכת לא יעודדו את הפרטנר שלכם לשנות את דרכיהם המעצבנות. ההיפך, זה יגרום להם להיות עצבניים, מתוחים ו”להתנתק” כש”חופרים” להם.

פרטנר עם ADHD:

  1. תיקחו אחריות ותתנצלו כשאתם עושים טעות. נכון, זה לא באשמתכם, אבל בד”כ אנשים נוטים להיות יותר סלחניים כשמבקשים סליחה וחושבים ביחד (אם קשה לבד) מה אפשר לעשות בפעם הבאה ככדי שזה לא יקרה מאשר להתעלם מזה או להסתפק באמירה כמו: “מה לעשות, זאת הפרעת הקשב שלי, ככה אני” שלרוב מאוד מעצבנת את הצד השני.
  2. אל תהיו אימפולסיביים ותסכימו לדברים כדי לרצות את הצד השני או מרצון להיות נחמדים בלי לבדוק קודם עם עצמכם אם אתם מסוגלים לעשות את זה ובלי לבדוק את הלו”ז שלכם כדי לראות שיש לכם זמן לעשות את זה. עדיף לומר “לא יכול” מאשר להתחייב ואז לא לעשות ו”לתקוע” את הצד השני ברגע האחרון כשתבינו שאתם לא יכולים.

 

להתקשר