fbpx

איך קשורים חוסר בוויסות רגשי ובשליטה עצמית לזוגיות אצל בעלי ADHD?

חוסר וויסות רגשי ושליטה עצמית נמצאו קשורים במחקרים רבים להפרעת קשב והם כוללים מאפיינים בעייתיים כמו: אימפולסיביות, עצבנות, חוסר סבלנות, סף תסכול וכעס נמוכים וכו.

נמצא במחקר שבעלי הפרעת קשב מהסוג המשולב (עם היפראקטיביות- אימפולסיביות)  דיווחו יותר על קושי בוויסות רגשי ושהם היו פחות שבעי רצון ממערכות היחסים שלהם.

בעלי קש”ר שסבלו מחוסר וויסות רגשי מהילדות דיווחו על יחסים חברתיים רומנטיים וחברתיים לקויים יותר ממבוגרים שלא דיווחו על חוסר בוויסות רגשי.

במחקר מ- 2018 חילקו זוגות שלחלקם יש קש”ר ולחלקם אין באופן אקראי לזוגות ונתנו לקבוצה אחת משימה שנועדה לדלל אנרגיות שדרושות לשליטה עצמית ולקבוצה השניה משימה שלא נועדה להעמיס על מערכת השליטה העצמית. לאחר מכן נתנו להם לבצע משימה של פתרון בעיות עם בני הזוג שלהם.
במחקר עלה שמבוגרים עם קש”ר, ובמיוחד אלו שעשו את המשימה שדיללה את משאבי השליטה העצמית שלהם, תקשרו פחות, באופן שלילי יותר והתקשו לפתור בעיות עם בני הזוג שלהם
לעומת מבוגרים עם קש”ר שלא עשו את המשימה שמדללת משאבי שליטה עצמית או מבוגרים ללא קש”ר בין אם ביצעו את המשימה שמדללת משאבי שליטה עצמית או לא.

כלומר, מבוגרים עם קש”ר רגישים יותר ממבוגרים ללא קש”ר לקשיים בתקשורת ובפתרון בעיות ובמיוחד ברגעים שבהם היכולת שלהם לשלוט בהתנהגות התקשורתית שלהם נמוכה.

המחקר הזה ממחיש כמה חשוב לאדם עם הפרעת קשב להיות מודע לכך שיש לו קושי בוויסות רגשי ובשליטה עצמית ואיך זה משפיע על התקשורת שלו עם אחרים, ובפרט עם בני או בנות זוג, וכמה זה חשוב ללמוד אסטרטגיות שיסייעו בוויסות העצמי ולא רק ללמוד מיומנויות תקשורת כמו שיכול להספיק אצל זוגות עם קשיי תקשורת שאין להם הפרעת קשב בגלל הרכיב הביולוגי של הפרעת הקשב.

וכמובן שאם אתם רוצים לעבוד על הקשיים השונים שיש לכם בחיים (ולא רק בזוגיות…) בגלל הפרעת הקשב שלכם, מאובחנת או לא, אתם מוזמנים ליצור איתי קשר במייל או בווטסאפ כדי לבדוק התאמה לטיפול 🙂

 

מקור:

Wymbs, B. T., Canu, W. H., Sacchetti, G. M., & Ranson, L. M. (2021). Adult ADHD and romantic relationships: What we know and what we can do to help. Journal of Marital and Family Therapy, 47(3), 664–681.

 

כתיבת תגובה

להתקשר