fbpx

מה הם 3 הגורמים לדחיינות?

מהי דחיינות?
הפער בין הכוונות לבין הפעולה- לרוב לאנשים דחיינים יש כוונות טובות, אך האתגר המרכזי הוא ביישום הכוונות.

הדחיינות הוגדרה במשך תקופה ממושכת במחקר כבעיה של וויסות עצמי או ניהול זמן, אבל מחקרים עדכניים מראים שהדחיינות מושפעת גם מגורמים פסיכולוגיים כמו ביטחון נמוך של האדם ביכולת שלו לבצע את המשימה וחוסר יכולת להתמודד עם רגשות שליליים.

המחקרים מראים שהרבה סטודנטים לומדים בלי לו”ז לימודים מסודר והם נכשלים בקורסים כי הם לא מספיקים ללמוד למבחנים בזמן הלמידה שיש להם, ולכן ההתערבויות להפחתת דחיינות נוגעות בדרך כלל בשיפור מיומנויות של ניהול זמן.

מהי יכולת ניהול זמן?
היכולת של האדם להציב לעצמו יעדים ולפעול בהתאם למטרות, לנהל את ניצול הזמן ולתעדף את המשימות שיש לבצע.

מהי גמישות פסיכולוגית?
היכולת של האדם להיות מודע, להתעמת ולקבל את החוויות, הרגשות והמחשבות השליליים שלו, והיכולת לנקוט בפעולה כדי להשיג את המטרות שלו למרות אותם רגשות ומחשבות לא נעימים- ובהמשך היכולת להגיב אליהם.

לעיתים קרובות אנשים שדוחים משימות לא מצליחים לווסת את הפעולות שלהם במצבים מאתגרים וברמות גבוהות של מתח ועומס קוגניטיבי, ואז הם רוצים להימנע מרגשות לא נעימים שהמשימה גורמת להם להרגיש.
משימות שנחשבות לקשות או למאתגרות ושאינן מספקות תגמול מיידי נוטות להגביר עיכוב והימנעות בביצוע שלהן, וכך בעצם הבריחה ממצבים מלחיצים עשויה להקל על הלחץ וזה התגמול על הדחיינות.

בפינלנד ערכו מחקר שפורסם ב- 2021 על סטודנטים שלומדים אומנות ומדעי הרוח כי מחקרים עדכניים הראו שהם דוחים יותר מתחומים אקדמיים אחרים, שהגיעו לקורס ניהול זמן במוסד האקדמי. במחקר זה בחנו לראשונה את הקשר של כל שלושת הגורמים לדחיינות ונמצא שאכן היכולת לניהול זמן ומאמץ היא הגורם החזק ביותר שקשור לדחיינות, גמישות פסיכולוגית היוותה גורם בעל קשר חזק לדחיינות אבל במידה מעט קטנה יותר ומעל הכל- השילוב של שלושתם היה בעל קשר הדוק והגמישות הפסיכולוגית הייתה הסבר נוסף לשונות כשההבדלים בין ניהול זמן ומאמץ לא היו מספקים.

במחקר ציינו שעבודה על גמישות פסיכולוגית יכולה לכלול הקצאת זמן לפעולות חשובות שעונות על הערכים ואז הרווחה הנפשית עולה. למעשה, אם תחשבו על הערכים שלכם (כלומר מה חשוב לכם, דברים בעלי משמעות) ותציבו מטרות בהתאם, זה יכול להיות גם חלק מרכזי בניהול זמן ומאמץ ולתמוך אחד בשני במקום רק לנהל את הזמן של המטרות שקשורות בלימודים או בעבודה שלכם.

כלומר, תדאגו לקבוע לעצמכם זמן למלא את הבטריה שלכם ולעשות פעולות שעושות לכם טוב והן בעלות משמעות: זמן משפחתי, זוגי, תחביבים, ספורט ועוד. זה לא בזבוז זמן! זה חשוב בשביל לעזור לכם לווסת את עצמכם ולהצליח להתמיד במשימות האחרות שקשה לכם לעשות.

 

מקור:

Hailikari, T., Katajavuori, N. & Asikainen, H (2021). Understanding procrastination: A case of a study skills course. Soc Psychol Educ 24, 589–606.

 

כתיבת תגובה

להתקשר