fbpx

טיפול תרופתי אצל נשים בהיריון עם הפרעת קשב וריכוז

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

כפי שצוין באחד הפוסטים הקודמים שפרסמתי על ההבדלים בין גברים לנשים עם הפרעת קשב, נשים רבות עם ADHD סובלות גם מחרדה או מדיכאון, אולם מה קורה כשהן בהיריון?
כדי לצמצם את התסמינים שהאם סובלת מהם לצד מיזעור סיכונים לעובר, מחברי המחקר ממליצים לשים דגש על ניהול ומניעה של הפרעות מצב רוח וחרדה אצל ההיריוניות באמצעות תיאום ושיתוף פעולה בין הפסיכיאטר לגניקולוג.

המחקר ציין שבטיפול בהפרעת קשב ישנן תרופות ממשפחת הממריצים כמו ריטלין, קונצרטה, וויוואנס ואטנט ותרופות ממשפחת הלא ממריצים כמו אטומקסטין (בארץ- סטרטרה) ו- בופרופיון (בארץ וולבטרין, תרופה שמיועדת לדיכאון אך ידועה גם בהשפעתה על הפרעת קשב במידה מסוימת וניתנת לעיתים במקרים שבהם יש דיכאון והפרעת קשב, אולם לא ניתן לקבל תרופה ממריצה- ע”ט), אולם לא התייחס לנטילתן של התרופות הממריצות בהיריון.

למיטב ידיעתי, אציין שאין מספיק מחקר שמראה את הבטיחות של שימוש בתרופות ממריצות להפרעת קשב בהיריון, ולכן לרוב ממליצים להימנע מנטילתן. הידע המעודכן והאמין ביותר נמצא אצל המכון הטרטולוגי שאליו ניתן להתקשר ולהתייעץ לגבי בטיחותה של נטילת כל תרופה במהלך היריון או הנקה וכדאי להפנות אליהם את השאלות במקרה הצורך.

החוקרים מציינים שבמקרים מסויימים של שילוב של הפרעת קשב עם דיכאון בופרופיון יכול להיות פתרון ביניים במקום תרופה ממריצה להפרעת קשב גם בזמן ההיריון למרות שהוא אינו יעיל באותה מידה להפרעת קשב כמו תרופה ממריצה. הם בדקו מחקר שפורסם ב-2007 שסקר נתונים בארה”ב של אלפי נשים לאחר לידה בין השנים 1995-2004. במחקר בדקו נשים שנטלו בופרופיון במהלך השליש הראשון של ההיריון (שנחשב לתקופה הכי פגיעה לעובר, ע”ט) לעומת שתי קבוצות השוואה- אחת שנטלה תרופות נוגדות דיכאון אחרות והשניה נטלה בופרופיון אחרי השליש הראשון של ההיריון.

שיעור המומים בתינוקות היה דומה לקבוצות ההשוואה, כלומר לא נמצאה עדות לפגיעה בעובר של נטילת התרופה בשליש הראשון של ההריון.

במחקר מ- 2017 עקבו אחרי 453 נשים שנטלו בהיריון אטומוקסטין ולא נמצאה עדות לסיכונים של רעלת הריון, היפרדות שליה או לידה מוקדמת.


*** הבאתי את נתוני המחקרים כדי שהנשים בעלות הפרעת קשב שקוראות את המידע הזה ידעו שישנן אופציות לנטילת טיפול תרופתי במהלך ההיריון ושהן לא צריכות לסבול בגלל החשש לפגיעה בעובר.

***כמובן שהמידע הזה אינו מחליף ייעוץ רפואי עם הרופאים המטפלים ועם המכון הטרטולוגי ומומלץ לקבל מהם ייעוץ אישי למציאת פתרון ***


כמו כן, כדאי לזכור שלצד הטיפול התרופתי (או כשאין ברירה ולא לוקחים), עדיין חשוב לקבל ידע על הפרעת קשב, כלים ואסטרטגיות להתמודדות איתה וגם כמובן עם הדיכאון או עם החרדה.

 

 

מקור:

Fraticelli, S.; Caratelli, G.; De Berardis, D.; Ducci, G.; Pettorruso, M.; Martinotti, G.; Di Cesare, G.; di Giannantonio, M. (2022). Gender differences in attention deficit hyperactivity disorder: An update of the current evidence. Riv. Psichiatr. 57, 159–164.

כתיבת תגובה

להתקשר