fbpx

הבדלים בין המינים בהפרעת קשב

מחקר חדש שפורסם לאחרונה ערך סקירת ספרות עדכנית לגבי ההבדלים בין המינים בהפרעת קשב. הנה כמה ממצאים מעניינים:

1. נשים סובלות מתת- אבחנה של הפרעת קשב לעומת גברים מכיוון שהאופן שבו התסמינים של הפרעת הקשב שלהן מתבטאים שונים משל גברים, הן סובלות פי 2 מגברים למרות  היעדר תסמינים “מפריעים” שמובילים לרוב לבקשה לעזרה. עם זאת, ראיות מדעיות מראות ששני המינים מושפעים מההפרעה באותה חומרה וסובלים מאותן השלכות פוגעניות.

2. בדרך כלל נשים שלא אובחנו בקש”ר בילדותן נוטות ללכת לאבחון לאחר שאחד מילדיהן קיבל אבחנה של קש”ר. הן מזהות בעצמן דפוסי התנהגות שהבינו שמקושרים לקש”ר ומקבלות פרספקטיבה חדשה על עצמן.

3. חלק מנשות הפרעת קשב וריכוז פונות להתערבות מקצועית מכיוון שחייהן “יוצאים מכלל שליטה” וכאוטיים. הן חוות בעיות כלכליות, קשיים בניהול העבודה, בטיפול בילדיהן, בארגון הבית, בהתמודדות עם מחוייבויות של המשפחה ומשימות שונות שהן צריכות לבצע. נשים עם הפרעות קשב וריכוז חוות לעיתים קרובות הפרעות חרדה ודיכאון, הפרעות אכילה ודימוי עצמי נמוך.

4. התסמינים השכיחים ביותר המובילים נשים ללכת למומחה הם בדרך כלל תסמינים דיכאוניים או חרדתיים. במקרה שהפרעת קשב וריכוז אינה מזוהה ומטופלת כראוי, עלולות להיווצר ההפרעות שציינתי קודם לכן.

5. גם אצל גברים וגם אצל נשים תסמינים היפראקטיביים ואימפולסיביים לרוב נוטים להתמתן ואף להיעלם עם השנים וההתבגרות, אבל תסמיני הריכוז וחוסר הארגון נמשכים.

6. שכיחות ההפרעה באוכלוסייה הבוגרת נעה בין 4% ל-6%, והיא מאובחנת בדרך כלל בילדות עם שיעור שכיחות של 11% ועל כל אישה אחת שמאובחנת יש 3 גברים מאובחנים.

מחקרים מצביעים על כך שיחס השכיחות של גברים ונשים אינו מדויק וכי נשים עם ההפרעה פשוט אינן מאובחנות למרות שיש להן רמות ליקוי דומות לגברים. אחת הסיבות לכך הן שגברים מציגים יותר תסמינים אימפולסיביים- היפראקטיביים שקל לזהות ונשים מציגות יותר תסמינים של קשב.

7. תסמינים של קשב וקשיי ארגון אצל נשים לרוב מאובחנים בטעות כתסמינים של דיכאון וחרדה.
הפרעות נפשיות נוספות שמתלוות להפרעת קשב נפוצות אצל כלל המבוגרים כמו: חרדה, דיכאון, מאניה דיפרסיה, הפרעות אכילה, התמכרות לחומרים, הפרעות אישיות, הפרעות שליטה בדחפים אימפולסיביות, OCD והפרעות אכילה.
יחד עם זאת, אצל גברים נפוצות יותר הפרעות מוחצנות כמו: הפרעת התנהגות, הפרעה התנגדות מתריסה (ODD) והתנהגות אנטי- חברתית שנוטות להגיע עם קש”ר.
נשים ייטו יותר לקבל אבחנות של הפרעות מופנמות או הפרעות אישיות והן עלולות לעכב אבחנות של ADHD וקבלת טיפול מתאים.

 

מקור:

Fraticelli, S.; Caratelli, G.; De Berardis, D.; Ducci, G.; Pettorruso, M.; Martinotti, G.; Di Cesare, G.; di Giannantonio, M. (2022). Gender differences in attention deficit hyperactivity disorder: An update of the current evidence. Riv. Psichiatr. 57, 159–164.

כתיבת תגובה

להתקשר