fbpx

המדריך למבוגר עם הפרעת קשב וריכוז לטיול לחו”ל- חלק א’

בקרוב החופשה השנתית ואתם רוצים לצאת לחו”ל. איזו התרגשות!  נשמע שזו יכולה להיות חווייה כיפית ומהנה, מה כבר יכול להיות בעייתי לאדם עם הפרעת קשב וריכוז בטיול? מילא עבודה ולימודים- אבל טיול? כן, גם בטיול.

כשיש הפרעת קשב המיומנויות הניהוליות נפגעות וזה חלק אינהרנטי מהפרעת הקשב. לקות  במיומנויות ניהוליות כוללת: סדר וארגון, דחיינות, קושי להתחיל משימות, קשיי זיכרון ופיזור, קושי בניהול זמן, תיעדוף, הפרדה בין עיקר לתפל, קבלת החלטות וכו’.

על מנת לאבחן הפרעת קשב צריך שתהיה הפרעה בתיפקוד בלפחות שני תחומים בחיים, אבל כמובן שאם אדם סובל מדחיינות וקושי בניהול זמן- זה יפגע לו לא רק בלימודים או בעבודה אלא בכלל בחיים, וכן- זה יכול להתבטא גם בחופשה של שבוע או שבועיים- שלא לדבר על טיול ממושך של מספר חודשים.

אני בעצמי אובחנתי בגיל מבוגר, רק לפני כשנתיים. ככל שהתוודעתי יותר להפרעת קשב אצל מבוגרים כך הבנתי את עצמי יותר טוב, את הקשיים שלי ומאין הם נובעים ואפילו הבנתי טוב יותר את אסטרטגיות פיצוי שרכשתי עם הזמן כדי להתמודד עם הקשיים, חלקם בהצלחה.

בחיי הפרטיים אני גם סובלת מדחיינות וקושי בניהול משימות וזמן, אולם עם קריאת חומר מרובה ולימוד כלים אותם אני גם מעבירה למטופלים שלי- זה השתפר לאין שיעור. מה שמעניין הוא שפתאום כשחשבתי על תחומים בחיי שבהם אני מתפקדת היטב, פעולה שאני עושה גם עם המטופלים כדי לקחת כוחות קיימים להפיק מהם לקחים במקומות שבהם קשה, הבנתי שבטיולים אני מתפקדת במיטבי ומתייחסת אליהם כעל מבצע צבאי מופק ומתוכנן היטב. פלא של ממש. הלוואי וביום- יום הייתי מתפקדת אותו דבר 🙂

קל להבין  למה זה קורה- הרבה אנשים עם הפרעות קשב מתפקדים במיטבם תחת לחץ ועם דדליין מובנה וקצוב בזמן (ואם יש לי רק שבוע לטייל אז אני רוצה להספיק כמה שיותר!) וגם כשזורם אדרנלין בדם ויש ריגושים- מה שקורה בטיול למקום לא מוכר וחדש כשאני יוצא מהשגרה.

לעומת זאת, ישנם אנשים רבים (ובפרט ילדים) עם הפרעת קשב שדווקא היציאה מהשיגרה, מהמוכר, הידוע והנוח גורם להם להתערער, להרגיש לחץ ואף חרדות שמא הם ישכחו מסמכים חשובים או חפצים בבית או במלון, לא ימצו את החופשה כראוי, יילכו לאיבוד, ידחו את ההתארגנות המתאימה מבחינת ארגון המסמכים מראש, יארזו ברגע האחרון וכדומה. דווקא חוסר הגבולות עלול לגרום לאנשים עם הפרעת קשב “ללכת לאיבוד”, להתפזר ולהילחץ כי אין משימות ידועות מראש, אין “שוטר חיצוניי” מפקח, הם רגילים שתמיד דברים מתפקששים וכשנמצאים באיזור לא מוכר, עם תרבות זרה וקשיי שפה- זה יכול להעצים את החשש משמעותית. בפרק הזמן הקצר והקצוב הזה יכולות להתרחש אין ספור תקלות שיכולות להעיב על הטיול ולצאת ממנו בתחושה של החמצה. לכן גיבשתי מניסיוני האישי בטיולים בחו”ל וגם מתוך כלים שאני נותנת לתיפקוד טוב יותר בעבודה ובלימודים מדריך למטייל המבוגר שיש לו ADHD- בין אם הוא מטייל לבד, עם מבוגר נוסף או עם ילדים. המדריך יחולק לשני חלקים- לפני הטיול ובזמן הטיול וזאת מאחר והרבה אנשים עם הפרעות קשב פועלים בלי תכנון לטווח ארוך בספונטניות או ברגע האחרון, דבר שיכול לפגוע בתוצאה הרצויה.

לפני הטיול

  1. תכנן מראש תאריכים שבהם אתה רוצה לצאת לחופשה. אולי מדובר בתאריכים קבועים מראש שמקום העבודה נותן לכולם כי הוא יוצא לפגרה, אולי מדובר בחג, יום הולדת או חופש מהלימודים שבו צריך למצוא פיתרון לילדים ואז אתם מעדיפים לנצל חלק מהזמן שבו צריך להיות עם ילדים בחופשה בחו”ל. אם יש לכם כמה אופציות חישבו מה האופציה העדיפה- מבחינת העבודה, הלימודים, ימי חופשה שצריך לקחת. לדוגמה בספטמבר כשיש הרבה חגים צריך לקחת פחות ימי חופש עבור חופשה ארוכה יותר- אבל בחגי תשרי וביולי- אוגוסט המחירים מאוד גבוהים.
  2. ברגע שהחלטתם תכננו את החופשה כמה שיותר זמן מראש מבחינת היעד. ככל שתזמינו מראש את החופשה- העלות תהיה נמוכה יותר. בררו אם יש יעד מומלץ ומעניין, השוו מחירים בין יעדים ובתוך היעד לגבי טיסות ובתי מלון וסיגרו את הנ”ל כמה שיותר מהר. שימרו את הכרטיסים באימייל בתיקייה שתפתחו עבור הנושא על מנת שלא תאבדו אותם והדפיסו את הכרטיסים. שימרו אותם במקום בטוח וידוע מראש בתוך ניילונית.
  3. החליטו כמה תקציב אתם מוכנים להשקיע בחופשה ווודאו שאתם אכן יכולים לעמוד בו. ודאו שאתם מאפשרים מרווח אקסטרה לדברים לא צפויים. התקציב צריך לכלול הכל- טיסה, בתי מלון, ארוחות, בזבוזים, אטרקציות, מסעדות, מתנות וקניות וכו’. נסו לבדוק מראש במידע עדכני מה העלויות הממוצעות באותה מדינה כדי שתוכלו להעריך כמה כסף תצטרכו להביא.
  4. עדכנו את מקום העבודה שלכם בנושא. אל תדחו את זה על מנת שהחופשה תאושר ולא תעמדו בסיטואציה לא נעימה מול המעסיק במיוחד אם בן זוגכם או השותף לטיול צריך גם הוא לבקש חופשה בתאריכים אלו.
  5. ודאו שהדרכון שלכם בתוקף לפחות חצי שנה קדימה ולפחות מספר חודשים לאחר החזרה מהטיול. לא הייתם רוצים לגלות חודש או חודשיים (במקרה הטוב) לפני הטיול שהדרכון שלכם פג תוקף או עומד לפוג תוקף ועכשיו אתם צריכים להגיש בקשה למשרד הפנים ולהתפלל שהדרכון יגיע בזמן או להוציא/לחדש אותו בשדה התעופה בעלות מופרזת. שימרו את הדרכון במקום בטוח וקבוע מראש.
  6. עירכו רשימה של כל הסידורים הדרושים לטיול, רצוי במחברת. המחברת הזו תלווה אתכם בכל התקופה שלפני הטיול ובמהלכו. חשוב שזה יהיה במחברת ולא בדפים שעלולים להיאבד. במחברת הזו תוכלו לרשום גם את פרטי הטיול כדי שיהיה גיבוי נוסף למידע וגם השוואת המחירים שעשיתם קודם. בכל פעם שתשלימו משימה- סמנו לכם אותה. אל תשכחו להכניס לרשימה סידורים נחוצים כמו להזמין ביטוח לחו”ל, המרת כספים ליורו או דולרים, כרטיס אשראי בינלאומי אם תביאו, שיחות חו”ל בסלולר אם תיקחו אותו או סים מקומי, חיסונים אם נדרשים וכו’. ככל שתכינו את הרשימה מראש, כך יהיה לכם מספיק זמן להכניס עוד משימות שלא חשבתם עליהן בהתחלה והסבירות שלא תפספסו משהו גדלה.
  7. כיתבו במחברת רשימה של דברים לקחת לטיול והוסיפו בכל פעם כל דבר שתיזכרו בו. הרשימה הזו תשמש אתכם באריזה לקראת הטיסה. ודאו שאתם מכניסים לתיקים כל דבר שרשום ברשימה וסמנו לעצמכם שהכנסתם את הפריט. הכינו את המזוודות יומיים לפני הטיסה כדי לא לשכוח דברים או למקרה שתשימו לב שיש דברים שחסרים כמו תרופות שצריך לרכוש או בגדים שצריך לכבס. סמנו בכוכבית פריטים שצריך להכניס בבוקר הטיסה כמו ארנק, מברשת שיניים, מטען לטלפון, אוכל לדרך וכו. הרשימה הזו גם תשמש אתכם ביום עזיבת המלון- עברו על הרשימה ובכל פעם שתכניסו פריט למזוודה סמנו את אותו הפריט בסימון אחר או מרקר. כך תוודאו שכל מה שבאתם איתו גם חוזר ותוסיפו לרשימה כשתהיה שם גם פריטים שרכשתם שם ותימחקו פריטים מתכלים.
  8. חודש או חודשיים לפני הטיול (תלוי כמה זמן אתם יכולים להקדיש לזה) התחילו לתכנן את הטיול. חפשו אתרים וקבוצות פייסבוק שעוסקות ביעד. קבוצות פייסבוק מתעדכנות תדיר ובמידע העדכני ביותר ואפשר למצוא המלצות ולשאול שאלות שרלבנטיות לכם אישית. כיתבו את כל האטרקציות שנראות לכם מעניינות. כיתבו את הפרטים הדרושים הקשורים- כתובת, טלפון, עלות כניסה, דרכי הגעה, שעות וימי פתיחה, מתי האטרקציה זמינה (לדוגמה בחג מסוים, רק בקיץ או רק בחורף וכו), האם דרושה הרשמה מראש וטיפים קשורים אם יש. נסו להבין כמה זמן בממוצע אפשר להיות בכל אטרקציה וכמה זמן הייתם רוצים להקדיש עם תוספת זמן. אני ממליצה לא לדחוס ובכל יום לעשות אטרקציה או שתיים, תלוי מה היא. לדוגמה- טיול בטבע, פארק מים או פארק שעשועים במהלך רוב היום ובערב מנוחה או טיול ברחוב הראשי או בטיילת. אם זה מוזיאון או פעילות אחרת של מספר שעות בודדות, אפשר אחת בבוקר ואחת בערב ומנוחה באמצע. תעדפו לעצמכם מה מבין האטרקציות הכי חשוב לכם לעשות ומה תעשו אם יהיה זמן או אם ישתבש משהו. תוכנית חלופית זה דבר חשוב מאוד. הכינו טבלה שבה תעשו לו”ז שבועי- שבצו תאריך ושעת נחיתה, שעת קבלת החדר במלון ותאריך ושעת החזרת החדר והטיסה בחזרה. לפי זה תוכלו לתכנן את שאר הזמן. לפעמים נראה שביום ההגעה או החזרה אין כמעט זמן פנוי לעשות משהו משמעותי. אטרקציות שפתוחות בימים או בשעות מסויימים ישובצו קודם ואחר כך אטרקציות שפתוחות בלי הגבלת זמן. רצוי לתכנן באותו יום שתי אטרקציות שהמרחב ביניהן לא רב כדי לא לבזבז זמן על נסיעות. שבצו זמן למנוחה, לארוחות ולבילוי זמן חופשי בעיר או בבריכה. ביום האחרון כדאי לא לתכנן משהו למקרה שיהיה משהו מעניין שתגלו כשתגיעו לשם, למנוחה, לקניות, בריכה או ים ופעילות חופשית אחרת. השאירו זמן לבלת”מים.
  9. סרקו את הדרכונים של כולם ושלחו לעצמכם במייל למקרה שהדרכון חלילה ייאבד. כנ”ל כל פרט חשוב אחר. הכניסו גם את זה לתיקייה המיוחדת לזה במייל. הכניסו למחברת פרטי אנשי קשר בארץ אם אתם לא לוקחים את הטלפון, פרטים של השגרירות הישראלית במדינה הזרה, פרטי חברת הביטוח, חברת כרטיס האשראי, בית חב”ד מקומי וכל גורם שיוכל לעזור לכם אם חלילה יקרה משהו.
  10. חשוב לתכנן כמה שאפשר מראש אבל להשאיר מקום לבלת”מים וגמישות כי תכנון, סדר וארגון נותנים לאנשים עם הפרעת קשב תחושה של שליטה, רוגע, יעילות והספק. המטרה היא כמובן ליהנות ולצאת לחופשה תוך מיקסום האופציות ואין צורך שזה יהיה כמו משטר צבאי, אבל אם לא תתכננו מראש את הדברים, אתם עלולים למצוא את עצמכם עם סכום כסף שלא מספיק לכם לשאר הטיול, הוצאות כספים מיותרות, פריטים חשובים ששכחתם לקחת או משימות חשובות ששכחתם לבצע, “מריחת” זמן בטיול כך שלא תספיקו לעשות את מה שרציתם ותרגישו שבזבזתם סתם זמן, דבר העלול להוביל לתסכול ותחושת אשמה או האשמה של השותף וכו’.
  11. הורידו מפות בגוגל מאפס של העיר בה תשהו ושל האטרקציות. כך תוכלו לנווט בקלות גם ללא אינטרנט. וויז, תוכנות GPS ברכב שכור ואפליקציות ניווט שונות אף הן יכולות לעזור.
  12. אם אתם טבעונים או שומרי כשרות, מומלץ לברר מראש היכן יש מסעדות מומלצות שבהן תוכלו לאכול לפי התזונה שלכם. אם אתם חוששים שהמדינה אינה ידידותית לסוג התזונה שלכם, היערכו מראש במזון למקרה חירום במזוודה.
  13. כדאי לכתוב במחברת מילים ומשפטי מפתח בשפה המקומית שהם חשובים לכם. לדוגמה: “איפה X?”, “כמה זה עולה?”, “תודה, שלום, בבקשה”, “היכן השירותים?”. כטבעונית המשפט הכי חשוב לי היה “האם זה טבעוני? אני לא אוכלת בשר”. בעבר הייתי הולכת עם רשימה, תירגומון ואפילו שמעתי על דף עם תמונות של דברים שכיחים שאפשר להראות למקומיים. בעידן של היום אפשר להסתפק בהחלט בגוגל טרנסלייט- אם תתקלו בקושי לתקשר עם מקומי שאינו יודע אנגלית (או שהאנגלית שלכם אינה טובה), תוכלו לכתוב את השאלה או מה שאתם צריכים, לתרגם לשפה המקומית ולהראות להם.
  14. תדאגו לקחת איתכם ספרים, משחקים (קלפים או משחקי נסיעות מוקטנים), חוברות צביעה וצבעים, מוזיקה בטלפון, טאבלט, סרטים שהורדתם לטלפון או לטאבלט כך שניתן לצפות בלי אינטרנט  וכדומה עבור שעות ההמתנה בשדה התעופה, לטיסות, נסיעות ארוכות, זמן מנוחה במלון וכדומה עבורכם ועבור הילדים כדי שלא תשמעו כל הזמן “משעמם לי!”.
  15. אם מדובר בנסיעה משפחתית, כנסו את כולם בארוחת ערב כחודש לפני הנסיעה (תלוי בגילאי הילדים- ככל שהם צעירים יותר, יש פחות הבנה של מימדי זמן וצריך להזכיר מספר פעמים וסמוך יותר לנסיעה) וספרו בהתלהבות שתיסעו לחופשה במדינה מסויימת. שאלו אותם מה הם היו רוצים לעשות שם ומה תכננתם. אפשר להראות תמונות או סרטונים מהרשת של האטרקציות והמלון כדי להלהיב אותם וכדי לחבר אותם לנסיעה כך שכשהם יגיעו זה כבר ירגיש להם מוכר וישרה עליהם ביטחון. אפשר להציע להם לכתוב יומן מסע ולהכין ביחד מחברת מיוחדת. 
  16. אם אתם נוסעים עם בן זוג, חברים או קרובי משפחה בוגרים כדאי לתכנן יחד את הטיול, במיוחד אם אתם נוטים לדחות את התיכנון או מרגשים שזה מורכב מידי ומלחיץ. הטילו משימות אחד על השני ותקבעו לדבר על הממצאים ולהחליט יחד על תוכנית הטיול. קביעת מיני- דד ליינים ושמישהו “בודק” אתכם תסייע לכם להתגייס למשימה ולא לדחות אותה לרגע האחרון ותשרה עליכם ביטחון שאתם לא לבד. 

בחלק הבא אתן טיפים להתמודדות יעילה בטיול עצמו.

נ.ב- הטיפים האלה נכונים כמובן גם לתכנון חופשה בארץ של מספר ימים וגם לתכנון החופש הגדול עם הילדים כדי שלא תגיעו למצב שלא תכננתם סידורים לילדים ומה תעשו איתם בחופש ואז פתאום כל יום צריך לתכנן מה עושים מחר וההוצאות גדולות מהמתוכנן וכן הלאה.

חופשה מהנה 🙂

 

כתיבת תגובה

להתקשר