fbpx

טבעונות וצמחונות אצל בעלי ADHD

בתור טבעונית ששמה לב לשכיחות שנראתה לי גבוהה מהרגיל של טבעונים אצל בעלי adhd (לדוגמה אלו שנרשמים לקהילה שלי למבוגרים עם הפרעת קשב בפייסבוק- מנהלי קשב ואני רואה שחברים בקבוצות טבעוניות משותפות), החלטתי לחפש מחקרים בתחום.  

היו ממש מעט ולא מצאתי על שכיחויות, אבל בכל זאת כמה דברים מעניינים:

  1. טבעונות או צמחונות בהיריון הגדילה סיכון לילד עם adhd
  2. יש מחקרים שמראים קשר בין צמחונות וטבעונות לדיכאון וחרדה במדינות מסוימות ובאחרות זה דווקא גורם מגן. יכול להיות שזה קשור גם בתרבות (לדוגמה הודו מול אירופה)
  3. יש מחקרים שמראים שצמחוטבעונות גרמה להחמרה בתסמינים של adhd ולדיכאון, אבל זה קרה יותר במקרים של חוסר בויטמין בי12, אבץ, אומגה 3 וכו, כלומר זה שהם בממוצע חסרים יותר בסוגי התזונה הזו לעומת תזונת אוכלי בשר היה משמעותי יותר והגורם המשפיע השני הוא כמה התזונה בריאה לעומת מעובדת, שמנה, מבוססת פחמימות וכו (שזה מחמיר), שזה גם פקטור בתזונה של אוכלי בשר
  4. יש כמה מחקרים עדכניים שמראים שיש שכיחות גבוהה יותר אצל בעלי adhd, בעיקר נשים, של בעיות במיקרוביוטה של המעיים, כשככל הנראה יש גנים משותפים. במקרים האלה יש בעלי adhd שעברו מסיבות בריאותיות לתזונה צמחוטבעונית שנחשבת לבריאה יותר ואז השכיחות של הצמחוטבעונות אצל בעלי ה- ADHD האלה הייתה גבוהה יותר.

יש הרבה מחקרים שמראים שבאופן כללי בעלי adhd נוטים לא לאכול בריא, אז הכי חשוב זה להשתדל לאכול בריא ומאוזן ולעשות בדיקות דם כדי לוודא שאין חוסרים, ואם יש אז להשלים בתזונה או בתוספי תזונה 

כמה הערות:

1. למי שתוהה אם יש קשר סיבתי- קשה מאוד לעשות מחקרים שמראים קשר סיבתי. בחלק ניכר מהמחקרים שעשו מטא-אנליזה (סקירה של מחקרים בכל העולם סביב סוגיה מסוימת), החוקרים ציינו מפורשות שהיה קשה לעשות זאת בגלל בעיות מתודולוגיות של המחקרים וקושי להשוות פרמטרים מסויימים ביניהם. כמו כן, היו מחקרים עם תוצאות סותרות, כמו למשל הקשר בין צמחוטבעונות לדיכאון. היו הרבה מחקרים שהראו שמשפיע לרעה והרבה שהראו שמשפיע לטובה (השפעה שאינה בהכרח סיבתית). לכן ההשערות חיפשו גורמים מקשרים/ משתנים מתערבים כמו השכלה, מדינה/ תרבות, חוסרים תזונתיים ואיכות התזונה. קשר מתאמי יכול ללמד אותנו הרבה ולא רק קשר סיבתי.

2. ציינתי מפורשות שאיכות התזונה היא גורם מכריע. למשל, במחקר אחד שעשו על תלמידי בי”ס שחילקו לקבוצות של בישול ביתי/ ג’אנק פוד מול אכילת בשר/ צמחונות, הייתה השפעה טובה גדולה יתר על הבריאות הנפשית של בישול ביתי עם הבדלים מזעריים של תזונה צמחונית מול בשר והשפעה שלילית בשני המקרים של ג’אנק פוד.

3. היפותטית אפשר להיות בריא וטבעוני/ צמחוני וגם אוכל בשר. אבל מכיוון שבתזונה על בסיס צמחי יש סבירות גבוהה יותר לחוסרים תזונתיים בהשוואה לתזונה בשרית, יכולה להיות פגיעה בבריאות. זה אומר שזה פשוט דורש מאיתנו, בעיקר בעלי קש”ר, להקפיד על זה יותר. כלומר לא להניח אוטומטית שתזונה טבעונית היא בריאה, אלא משנה מה אוכלים. חשוב להיות במעקב ולהשלים.

4. יש השפעה על הסיבה לבחירה בתזונה צמחוטבעונית. מי שבוחר בה מטעמי בריאות לרוב יהיה מודע ויאכל בריא יותר, שיקול שמי שבוחר בכך מטעמי מוסר או איכות הסביבה לאו דווקא בראש מעייניו.

 

נקודת המבט האישית שלי:

אני למשל הבנתי בשנים האחרונות שהרבה בעלי קש”ר רגישים לאחרים, בעל מוסר גבוה וחוש צדק מפותח ונוטים להגן על חלשים מהם- לרוב מדברים על בני אדם, אבל לדעתי זה לגמרי מתקשר גם ליחס דומה אצל בעלי חיים. זו כמובן השערה שלי שאינה מבוססת מחקרית.

בהקשר ספציפי של הפרעת קשב- יש מחקר ישראלי של ד”ר שירלי הרשקו שמראה שבעלי adhd באופן כללי יודעים מהי תזונה בריאה באופן תיאורטי, אבל בפועל הם מתקשים בממוצע ליישם אותה. כשהם יצטרכו לבחור בקינוח בין תפוח לעוגה- הם יעדיפו עוגה. הם יתקשו לאכול, לבשל ולקחת ארוחות מסודרות בקופסאות לעבודה או ללימודים ואז לא יאכלו מסודר או יקנו ג’אנק בקפיטריות. הם מתקשים לעקוב אחרי תפריטים ולתכנן ארוחות. זו גם אחת הסיבות שלבעלי adhd רבים יש נטייה להשמנה. צריך לזכור שאוכל טבעוני בחוץ מלכתחילה פחות זמין וזה גם יכול לגרום להתפתות למאכלים פחות בריאים או דילוגים על ארוחות.

יש מחקרים שמראים קשר סיבתי בין חוסר עמוק של b12 ודיכאון ושלל הפרעות נפשיות אחרות. אנחנו גם יודעים שזה גורם לעייפות, פגיעה בזיכרון וכו. כלומר חשוב להבין שלחוסרים שלצערי נפוצים יש השפעה שלילית פיזיולוגית, קוגניטיבית ורגשית.

באופן אישי, אני צמחונית מגיל 12 וטבעונית מזה 7 שנים, ותמיד היה לי קשה לאכול תזונה שיש בה מספיק חלבון וירקות והעדפתי להכין אוכל מהיר להכנה שמבוססת יותר על פחמימות- היום אני מבינה שזה בגלל הפרעת הקשה שלי. מאז הטבעונות אני מאוד משתדלת לאכול מאוזן יותר ומקפידה מאז שאני חיילת על בדיקות דם שנתיות כדי לוודא שאין לי חוסרים ולהשלים אותם במידת הצורך ולשמחתי אני בריאה ושמחה, באופן מפתיע ולמרות חששותיי- דווקא מאז הטבעונות.

מקורות:

N.R. Meesters, A., & Meesters, Y. (2021). Vegetarian or Vegan Diet: Stimulating or at Risk to Mental Health? IntechOpen. doi: 10.5772/intechopen.94371

Sukmajaya, A.C., Lusida, M.I., Soetjipto et al. Systematic review of gut microbiota and attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD). Ann Gen Psychiatry 20, 12 (2021). https://doi.org/10.1186/s12991-021-00330-w

Villagomez A, Ramtekkar U. Iron, Magnesium, Vitamin D, and Zinc Deficiencies in Children Presenting with Symptoms of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Children. 2014; 1(3):261-279. https://doi.org/10.3390/children1030261

KOZYRA, Magdalena, ZIMNICKI, Patryk, KACZERSKA, Justyna, ŚMIECH, Natalia, NOWIŃSKA, Martyna and MILANOWSKA, Joanna. Relationship between the diet and psychiatric diseases such as depression, anxiety and attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD). Journal of Education, Health and Sport. Online. 1 August 2020. Vol. 10, no. 8, pp. 93-104. [Accessed 29 November 2023]. DOI 10.12775/JEHS.2020.10.08.011.

בתמונה: אני עם שיפוד יובה טבעוני ממכר, מפוצץ בחלבון ודי בריא בחומוס BAR, מסעדה טבעונית חיפאית מומלצת 

ייתכן שזו תמונה של ‏אדם אחד‏

 

להתקשר