fbpx

טריפופוביה- פחד מחורים

כ*אזהרה, הפוסט מכיל תמונות שעשויות להיות קשות לצפייה עבור אנשים מסויימים*

יש כנראה אינספור סוגים של פוביות ולרובן יש שמות ספציפיים. יש פוביות ללא שמות כלל. חלקן נפוצות ומפורסמות יותר וחלקן ייחודיות או נדירות כל כך- שלא מכירים אותן בשם.

פוביה היא פחד לא רציונלי באופן מתמשך מגירוי מסוים שיכול להיות כל דבר מחפץ, חיה, סביבה, התנהגות ועד סיטואציה מסויימת. לדוגמה הפוביות הנפוצות ביותר הן: מקקים וחרקים, מקומות סגורים, פתוחים או גבוהים, סיטואציות חברתיות, ליצנים, חושך, כלבים, עכברים וכו’. בדרך כלל,  אדם בעל פוביה מודע אליה. המאפיין המרכזי של הפוביה הוא שהפחד, החרדה או הגועל עזים כל כך עד שהאדם חש אותם בגופו עד כדי התקף חרדה והוא נמנע באופן מכוון מאותו גירוי ולעיתים מכליל לגירויים דומים. לדוגמה- אם אני מפחד מגובה, אני אמנע לא רק מבניין של 15 קומות אלא גם משש קומות, מעליות, טיסות, גשרים גבוהים, מרפסות וכו. הפחד הוא טבעי ונפוץ מאוד, אולם הוא מוגדר כפוביה ברגע שהוא מתחיל לפגוע באיכות חייו ובתיפקודו של האדם שסובל מהפוביה בעקבות ההימנעות או כשהוא מוצף חרדה בשעה שהוא מוכרח להיות במגע עם הגירוי מעורר חרדה כמו במקרה של אדם עם פוביה מרופא שיניים שימנע מבדיקות וטיפולים זמן ממושך עד שאין ברירה ואז אצל הרופא הוא בהתקף חרדה עוצמתי ומציף.

נראה שבני אדם מסוגלים לפתח פוביה כמעט מכל דבר. לא כל פוביה נחשבת ככזו מבחינה קלינית. כדי שפחד ייחשב כפוביה לפי הDSM, הפחד צריך להיות חזק וקבוע מפני עצם או סיטואציה מסויימת ושייגרום לפגיעה משמעותית בחיי היומיום שלהם. 

טריפופוביה במובן הזה היא פוביה ייחודית בכך שאנשים רבים כלל אינם מודעים לכך שיש להם את הפוביה הזו עד שהם לא נחשפים לגירויים  שמעוררים אותה- חורים. 

המודעות לפוביה הזו החלה ב- 2005 ומאז נעשו מספר מחקרים עליה והידע לגביה עדיין בחיתוליו, וזאת למרות שהיא נפוצה למדי- כ- 11% מהגברים וכ 17% מהנשים סובלים ממנה. יש הטוענים שזו אינה פוביה מאחר והרגש המרכזי הוא גועל ולא בהכרח פחד

ביוטיוב פורסם מבחן של סרטון הכולל אוסף תמונות של חורים למיניהם, הוא בן 2 דק’ והפך לויראלי עם מיליוני צפיות. לטענת האתר /http://trypophobia.com  כ-80% מהאנשים שצפו בסרטון לא הצליחו לצפות בו עד הסוף בשל הרגשת גועל או חרדה עזים שלוו בסימפטומים פיזיים כגון: דופק מהיר, בחילה, גירוד בלתי נשלט, הזעה, רעידות וכו’. כמו כן, נטען שהזמן השכיח לצפייה בסרט הוא 7-30 שניות.

במבחן יש תמונות שמהוות בדרך כלל טריגרים לפוביה והן כוללות תמונות קלות יותר כמו חלות דבש וקרפדות ועד תמונות שעוררו את התגובות העזות ביותר שבהן רואים חורים על גבי עורם של חיות ובני אדם כתוצאה ממחלות וטפילים שונים.

הפוביה הזו אינה מוכרת על ידי האגודה הפסיכיאטרית האמריקאית ואין עדיין הסברים קונקרטיים לגבי היווצרות הפוביה. אחת התיאוריות בנושא השאובה מהפסיכולוגיה האבולוציונית מדברת על כך שככל הנראה מדובר בגורם אבולוציוני שכן החורים הללו מזכירים לנו מחלות קשות ומסוכנות או חיות ארסיות ומסוכנות כמו מיני עכבישים, נחשים, צפרדעים ארסיות וכו, ולכן מרתיעות אותנו ומעוררות בנו גועל ופחד על מנת להגן עלינו.

המעניין לגבי הפוביה הזו הוא שבעוד שלפוביות אחרות יש גירויים מסויימים שיכולים להיות מפחידים או מגעילים במיוחד עבור אנשים מסויימים כמו כלבים או מקומות גבוהים ועבור אחרים כלא מפחידים ואף מרגשים או משמחים, בטריפופוביה גם אנשים שלא סובלים מהפוביה הזו, עדיין חושים אי נוחות או גועל עזים עד כדי רתיעה, גם אם הם לא מגיעים לרמה של פוביה.

כמו בכל פוביה אחרת, גם כאן טיפול CBT נעזר בחשיפה הדרגתית לגירויים המרתיעים והסרטון הזה, בנוסף לכך שהוא משמש כסוג של כלי איבחוני בלתי- מקצועי, בהחלט יכול לשמש ככלי טיפולי- חשיפתי שבו ניתן לבדוק בפעם הראשונה כמה זמן המטופל יכול לצפות בסרטון כבייס ליין להשוואה ואז בהדרגה להוסיף בכל פעם תמונה או מספר שניות תוך שימוש בטכניקות הרפייה שונות כגון נשימות.

גרעין פרח הלוטוס נחשבים לאחד הגירויים הקלאסיים ביותר של טריפופוביה, והוא מזכיר לרבים חורים עם עיניים:

מי שסובל מהפוביה יכול להירתע ולחוש חרדה גם מגירויים שנראים לנו סטנדרטיים ולא מאיימים כמו חלת דבש, שוקולד אוורירי, בועות סבון או בועות במים רותחים, אלמוגים, תותים וכו’

איברים של בני אדם עם חורים, בפרט כאלה עם מחלות או טפילים שונים נחשבות למעוררות החרדה והגועל הגדולים ביותר. למשל זו:

גם כאלה שיוצרו בפוטושפ וניכר שאינן אמיתיות- עדיין מעוררות במקרה הטוב תחושת אי נוחות. למשל בתמונה הזו שולבה תמונה של גרעין פרח לוטוס בעור:

 

מתוך מבחן “האם יש לך טריפופוביה” ביוטיוב (אזהרה: המבחן מכיל תמונות קשות יותר לצפייה)

תוצאת תמונה עבור ‪trypophobia‬‏

לעניות דעתי, סביר להניח שסרטי אימה רבים מבססים את הדימויים שלהם שכוללים חורים, פגעי עור וצלקות כמו בסרט האימה המפורסם “סיוט ברחוב אלם” עם הדמות של פרדי קרוגר על הפחד האנושי הזה (ככל הנראה בלי להיות מודע אליו) , שכן עצם מראה פניו המחוררות והמצולקות מעוררות בצופה דחייה לעומת אדם נטול צלקות או בעל צלקת אחת של חתך, לדוגמה.

(התמונה לקוחה מוויקיפדיה)

למבחן (שכולל הוראות כיצד לשבת מול המחשב כשעושים אותו. יש לציין שלא מדובר במבחן שמאבחן באופן מקצועי):

 

מי שניסה את המבחן- כמה זמן הצלחתם להחזיק מעמד?

למען האמת, באתי עם כאלה ציפיות לרתיעה או פחד שכבר התחלתי את המבחן עם דופק מעט מהיר. המבחן אכן עורר בי תחושות גועל, סלידה ורתיעה- אולם הצלחתי לצלוח אותו עד הסוף. זה אכן לא היה פשוט. ברשת תחת החיפוש של trypophobia יש עוד תמונות רבות שמעוררות גועל ורתיעה מיידיים.

*התמונות לקוחות מהאתר של trypophobia.com

אתם מוזמנים לקרוא עוד על הפרעות חרדה נוספות ו/או על חרדה חברתית.

 

להרחבה:

https://www.buzzfeed.com/daves4/trypophobia-is-a-real-terrifying-thing-and-you-definitely-ha

http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0956797613484937

https://www.healthline.com/health/trypophobia#outlook

trypophobia.com

 

כתיבת תגובה

להתקשר