fbpx

האם לשנות מקצוע? התלבטות של מבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז בתחום התעסוקה והקריירה

הרבה מטופלים מגיעים אליי מיואשים  ומאוכזבים- הם עבדו קשה מאוד כדי להגיע למקצוע שבו הם עובדים כיום. הם עשו דרך ארוכה בלימודים שהייתה להם קשה מאוד- חלקם נאלצו להשלים בגרויות ואף 12 שנות לימוד, מכינות, תארים או קורסים מקצועיים שונים. לפעמים עשו כמה. לפעמים פרשו באמצע או נכשלו וניסו משהו אחר.

והנה, הם במקום שבו הם רוצים- אבל לא מצליחים. הם לא מחזיקים מעמד במקומות עבודה- או שמפטרים אותם או שהם מתפטרים. חלקם התייאשו מלהיות שכירים ופנו להקמת עסק עצמאי בתחום שהם אוהבים. חלקם כשלו בעסק העצמאי וחזרו להיות שכירים בצער רב.

“אולי המקצוע הזה פשוט לא מתאים לי?”, הם תוהים.

זו תהייה שמשותפת להרבה אנשים שנמצאים בצומת מקצועי, אבל חוזרת על עצמה בשכיחות גבוהה אצל מבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז שמוצאים את עצמם “לא מוצאים את עצמם” באופן ממושך ותדיר. ההתלבטות מתסכלת שבעתיים כשמדובר במקצוע שהם אוהבים ואולי אפילו טובים בחלקים המרכזיים שלו.

“אז מה את אומרת? אולי אני אחליף? אולי אני אלמד משהו אחר?“, הם תולים בי עיניים ותקווה.

למרות הבקשה אני לא מחליטה עבורם ולא מייעצת להם. זו החלטה שלהם. אני יכולה לעזור להם למפות את הקריירה שלהם ויחד אנו בוחנים מספר מוקדים על מנת להתאים את המענה לקושי:

ההיסטוריה התעסוקתית, נקודות החוזק שלו והקושי, סיבות הפסקת העבודות, בדיקה האם הרקע הוא על יחסים בין אישיים, רגשיים או תפקודיים וכיוצ”ב.

בהתאם לקשיים אנחנו מוצאים פתרונות מתאימים ובונים תוכנית עבודה. יש קשיים שיחזרו על עצמם בכל עבודה שהיא, גם אם אנשים ישנו את המקצוע שלהם או את מקום העבודה. במקרה הזה, כדאי לעבוד על הקשיים ואז לבחון איך זה משפיע על ההתמודדות עם העבודה. יש קשיים שייחודיים לעבודה מסויימת ואז כן כדאי לעשות שינוי חלקי או טוטאלי.

מעניין לראות שאני מבחינה בתחומי עיסוק שנפוצים הרבה יותר אצל מבוגרים עם הפרעות קשב בהשוואה למבוגרים בלי הפרעת קשב: יש נטייה גדולה יותר לעסוק בתחומי האומנות (כולל מקצועות היופי ואומנות שימושית כמו אדריכלות, עיצוב גראפי וכו), הטיפול והחינוך, שירות ומכירות ועבודות פיזיות וטכניות שונות. ככל הנראה בגלל שבכל העבודות האלה החלק של יחסי האנוש והחלק הטכני של עבודה פיזית מבליטים את היכולות שלהם ואין בהם באופן משמעותי (בפועל או לדעתו של האדם לפני שהוא מתחיל ללמוד) עבודה אדמינסרטיבית שהיא בדרך כלל עקב האכילס של בעלי הפרעות הקשב.

כמה דוגמאות אופייניות שאני נתקלת בהן רבות במהלך עבודתי עם מבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז בתחום התעסוקה והקריירה והפתרונות שמצאנו יחד במסגרת הליווי (הפרטים שונו למניעת זיהוי):

  1. מעצבת תיקים בעלת עסק פרטי. היא מעצבת תיקים נהדרים, אבל העסק לא מצליח ולא מכניס מספיק כי ההתנהלות הכלכלית שלה בעסק לא נכונה, היא לא מארגנת את הזמן והמשימות שלה כמו שצריך וההספק שלה לא טוב, היא לא יודעת כמה יש לה במלאי כי הוא לא מאורגן אז יש חוסרים או כפילויות, היא שוכחת לשלוח בזמן את המוצרים ואז נאלצת לפצות או לשלם על דואר מהיר על חשבונה וכדומה.
    הפתרון: הקניתי  לה מיומנויות ניהוליות להתמודדות עם החלק הארגוני של העסק. היעילות השתפרה ואיתה גם רווחיות העסק בהדרגה.
  2. עובדת סוציאלית שעובדת בתחום שיקום של מבוגרים עם צרכים מיוחדים. היא מאוד אוהבת את העבודה שלה ומוצלחת עם המטופלים וכותבת דו”חות נהדרים, אבל מתקשה מאוד לעבוד עם ריבוי המשימות, הדו”חות המרובים, עבודה תחת לחץ ועם כל האדמינסטרציה שתופסות כ- 70% מעבודתה ומשעממות אותה.
    הפתרון: העו”ס מוצאת עבודה אחרת שבה החלק הטיפולי משמעותי יותר ויש פחות עבודה אדמינסטרטיבית תחת לחץ שבה היא מבליטה יותר את יכולותיה ומתמודדת עם הקשיים באופן מיטבי בעזרת מיומנויות ניהוליות שלימדתי אותה כי ההיקף שלהם קטן יותר וריאלי ליכולותיה.
  3. אדריכל שמתקשה לעבוד במשרד- הוא איטי מאוד, צריך שיסבירו לו כל דבר כמה פעמים כי יש לו גם לקות למידה, לא עובד טוב תחת לחץ ומתקשה לעמוד בעומס. כל דבר שלוקח לעמיתיו יומיים לוקח לו ארבעה ימים. העבודה אומנם טובה, אבל מפטרים אותו כי הוא לא עומס בקצב. מדובר ביכולות הבסיסיות שלו שגם עבודה על מיומנויות ניהוליות יעזרו באופן מוגבל. הוא מרגיש חנוק במשרד ובעבודה משרדית משעממת של שרטוטים אינסופיים.
    הפתרון: הוא פותח עסק עצמאי ולוקח פרוייקטים קטנים שמתאימים ליכולות שלו עם אנשים פרטיים עם לו”ז גמיש יותר, עובד יותר שעות כדי לפצות על האיטיות שלו בלי לעמוד חסר אונים כשמבקש שעות נוספות מהבוס.
  4. מורה שמתקשה לעבוד במסגרות לאורך זמן. היא משתעממת בקלות מללמד את אותו חומר שנים על גבי שנים וגם לא מספיקה להכין מערכים בזמן, אלא ברגע האחרון. אוהבת ללמד, אבל מרגישה שהיא כל הזמן חיה על הקצה ובלחץ.
    הפתרון: המורה מחליטה שכל כמה שנים תלמד מקצועות אחרים. כדי לשמור על רמת עניין, היא מחליטה לעשות הרבה השתלמויות וליזום פרוייקטים בבית הספר. הפרוייקטים מצליחים והיא זוכה להערכה רבה מהצוות ומההנהלה. בנוסף, היא יורדת בהיקף משרתה ובמקביל מלמדת במתנ”סים ובשיעורים פרטיים כדי להרוויח יותר, להרגיש פחות את ה”חנק” שהמסגרת הפורמלית והנוקשה יוצרת בה ואת החופש שהיא זקוקה לו. מורה אחרת שהייתה בהתלבטות דומה פנתה לחינוך הבלתי פורמלי עם נוער בסיכון כדי להרגיש משמעות ואתגר רבים יותר בעבודתה
  5. איש טלמרקטינג בחברה רפואית שעושה מכירות מצויינות, אוהב לעבוד עם אנשים, עומד ביעדים ואין כמעט עבודה משרדית שקשה לו. הבעיה היא שיש לו “פתיל קצר”, והוא נוטה לריב עם עמיתיו ומנהליו. הוא אומר דברים שהוא מתחרט עליהם ונוטה בכל פעם להתפטר ברגע שהוא מרגיש שלא מבינים אותו או מתנכלים לו. אחר כך הוא לפעמים מתחרט, אבל גאה מידי או מתבייש מידי לבקש לחזור.
    הפתרון: עבודה על וויסות רגשי, יחסים בין אישיים, איך לתקשר את הצרכים שלי ואיך לעמוד על שלי, איך להיות אסרטיבי ולדעת מתי גם לקבל סמכות.

חשוב לציין שבכל המקרים הללו הקשיים התעסוקתיים שמלווים לאורך שנים גורמים גם למצוקה רגשית גבוהה- דימי עצמי נמוך, תחושת חוסר מסוגלות, תסכול, דיכאון וחרדות. במהלך הטיפול יש גם הרבה מקום להסברה על הפרעת קשב ומה מקומה והשפעתה על החיים שלי כמבוגר, מה מהקשיים שלי הוא בעצם סימפטום של הפרעת הקשב ומה ביכולתי לשנות ומה לא, גם עבודה על החלק הרגשי וגם עבודה על החלק ההתנהגותי- הפרקטי.

זו הסיבה שלדעתי טיפול רגשי שלא נותן כלים פרקטיים להתמודדות עם הפרעות קשב,  אימון של הפרעות קשב שלא נותן מענה להיבט הרגשי או איש מקצוע שהוא ללא ידע וניסיון מעמיקים בהפרעות קשב ובביטויין במבוגרים כך שהוא לא ידע לייחס את הקשיים להפרעת הקשב ולתקשר זאת למטופל, עשויים לתת תוצאה פחות מיטבית ומלאה למבוגר במצוקה שמעוניין לשפר את תפקודו התעסוקתי ובכלל בחייו בעקבות הפרעת הקשב, בין אם מאובחנת ובין אם היא לא.

במקרים כאלה מומלץ לקבל טיפול אצל מטפל עם ידע באימון בהפרעות קשב או לקחת בנוסף למטפל רגשי גם מאמן שמתמחה בהפרעות קשב כדי לקבל מענה שלם להפרעה והתייחסות לכל ההיבטים.

 

למידע על טיפול CBT בהפרעת קשב וריכוז ותיאור מקרה לדוגמה, קראו כאן

למאמרים נוספים על הפרעת קשב וריכוז לחצו כאן

 גם לכם יש הפרעת קשב וקשיים בתחום התעסוקתי? מתלבטים מה לעשות עם הקריירה שלכם ולא יודעים כיצד לקדם אותה? מוזמנים להתקשר כדי לקבל מידע על טיפול CBT להפרעות קשב וריכוז במבוגרים בחיפה או בקריות ולקבוע פגישת היכרות: 0545-365959

כתיבת תגובה

להתקשר