fbpx

איך בופה אוכל סיני עוזר בניהול ותיעדוף משימות?

בת’ מיין, מאמנת ADHD, סיפרה בוובינר איך ניתן להשתמש בשיטה של GTD-
Getting Things Done עם אנשים עם הפרעת קשב.
היא לא חידשה לי יותר מידי בוובינר הקצר כשסיפרה על השיטה הזו שמבוססת על אסטרטגיות מוכרות בניהול זמן ומשימות, אבל אהבתי חלוקה מעניינת לתיעדוף משימות, שאני אסביר עליה כאן:
 
בכל בוקר אנו צריכים להסתכל על רשימת המשימות שלנו ולעשות סדר עדיפויות לפי האם זו משימה שצריך לבצע בטווח הארוך או הקצר. הבעיה היא, שהרבה מהאנשים עם ADHD מרגישים מוצפים מריבוי המשימות, ולא יודעים במה להתחיל ואיך לתעדף.
 
דימוי מעניין לקושי ולהתמודדות איתו, הוא שזה כמו ללכת לבופה של אוכל סיני ולראות מגוון רחב ומפה של מנות ומאכלים שמאוד מתחשק לנו לאכול ולטעום, אבל יש לנו ביד רק צלחת אחת ואנחנו צריכים להחליט מה אנחנו שמים בה כדי לאכול עכשיו. לאחר מכן, כשאנו יושבים לאכול, אנו מסתכלים רק על מה שיש בצלחת ולא על כל מה שיש בבופה.
תיעדוף ובחירת המשימות זה בדיוק מה שעוזר להתמודד עם תחושת ההצפה של ריבוי משימות שאנו חווים כשאנו לא יודעים במה נתמקד עכשיו.
 
כשאנו מסתכלים על רשימת המשימות, עלינו לחלק אותן לארבע קטגוריות לפי שיטת ה-D4, שאני אקרא להן שיטת ארבעת ה-ל’:
  1. לעשות את זה– הרשימה של המשימות שאנחנו רוצים לעשות היום, ואז אפשר לתעדף אותן ולחלק אותן להקשרים (ההסבר יהיה בהמשך).
  2. להאציל את זה- לבקש עזרה ממישהו שיטפל לנו במשהו. לחלקנו יש קרובים שעוזרים ולאחרים לא, ואז נהיה יצירתיים כמו להעסיק מישהו שיעזור לנו בניקיון, לבדוק האם הילדים שלנו מוכנים לקחת יותר תחומי אחריות וכו. במצב אידיאלי, נרצה להאציל משימות שאנחנו חלשים בהן ולהתמקד במה שאנחנו טובים.
  3. לדחות את זה– אנחנו לא נעשה את המשימות האלה היום, אלא מתישהו בעתיד.
    ל-GTD יש רשימת “יום אחד” שלתוכה מכניסים משימות ורעיונות שאנחנו לא רוצים לשחרר, אבל מכירים בזה שזה לא יקרה בטווח זמן הקרוב. ככה המשימות האלה עדיין מרוכזות שם באופן נגיש ומסודר ומצד שני לא צריך לדאוג לגביהן ביומיום.
  4. לשחרר את זה- לשחרר את המשימה ולהשלים עם העובדה שאנחנו לא באמת הולכים לעשות אותה, להודיע למי שצריך שהיא לא תתבצע ולמחוק אותה מרשימת המשימות.
כשהמשימה משבוצת בקטגוריה הנכונה, אז אנו יודעים מה לעשות איתה.
לאחר מכן נוסיף הקשרים, כלומר סוגי משימות: שיחות טלפון, עבודה על המחשב, סידורים וכו. בגוגל, באאוטלוק ובחלק מאפליקציות המשימות אפשר לשים תגים על משימות של למשל שיחות טלפון, ואז כשרוצים לבצע את שיחות הטלפון בפרק זמן מסוים שקבענו מראש, אפשר לבקש מהמערכת/ האפליקציה להציג רק את המשימות עם התג הזה. אנו רואים את רשימת כל שיחות הטלפון שעלינו לעשות ומתקשרים בזה אחר זה בלי להיות מוסחים משאר המשימות ברשימה. לחליפין אפשר לשים תג על משימות שאני רוצה לעשות היום ולראות רק אותן.
לינק לוובינר המלא (באנגלית) נמצא פה: https://www.youtube.com/watch?v=9o0clBCzOr8
 
 
הכנתי תמצית של החלוקה לנוחיות כשתשבו מול רשימת המשימות בתמונה:
להתקשר