fbpx

פינת “אפשר שאלה?”: הקשר בין הפרעת קשב וריכוז לOCD

**שאלה**
אובחנתי לאחרונה בהפרעת קשב וריכוז ואני חושב שיש לי גם OCD (הפרעה אובססיבית קומפולסיבית). האם יש קשר ביניהן? זה לא סותר אחד את השני? חשבתי שאנשים עם הפרעת קשב וריכוז נוטים להיות דווקא מאוד מבולגנים ולא אובססיבים לניקיון וסדר כמוני וכמו עוד אנשים עם OCD. בנוסף, כיצד מתמודדים עם זה?

**תשובה**
הפרעות קשב הרבה פעמים באות עם חרדה ודיכאון. OCD הוא סוג של הפרעת חרדה. נתקלתי בעיקר בהפרעת קשב מלווה בחרדה חברתית ובחרדה מוכללת (GAD) וכמובן במחשבות חרדתיות באופן כללי שלאו דווקא מתגבשות לכדי תווית של הפרעה כלשהי.
ביחס לסוגי חרדות אחרים לא נתקלתי אישית הרבה בשילוב עם OCD, אבל כשנתקלתי זה היה נראה שהocd התפתח (בעיקר כשמדובר בטקסי סדר וארגון נוקשים) כניסיון להתמודד עם הבלאגניסטיות של הפרעת הקשב, השכחה, איבוד החפצים וכו. מעין ניסיון לשלוט על אי הסדר והבלאגן בראש ובחיים שיוצרים תחושה עזה של חוסר אונים ואי ודאות.

גם ברמות פחות קשות מ-ocd אני נתקלתי בקצוות- מצד אחד בלאגניסטים עד כדי בית מוזנח קשות שנראה כמו אגרנות ומצד שני מסודרים באופן פדנטי עד כדי פרפקציוניזם ברמה שהם לא יכולים לעבוד או לעשות כלום אם יש להם בלאגן בעיניים, והסדר ממש הכרחי עבורם כדי להצליח לתפקד. הבעיה נוצרת כשזה מוגזם ומקשה על התפקוד כי הם עסוקים בסדר ובניקיון באופן לא פרופורציונלי או יורדים לפרטים ומדקדקים (נפוץ באופן כללי אצל אנשים עם ADHD שלא יודעים לעשות הבחנה בין עיקר לטפל) וכך כל פעולת הניקיון והסדר גוזלת זמן רב ובאה על חשבון משימות אחרות.

הגישה הטיפולית המומלצת ביותר גם מחקרית היא cbt ויש ללכת למטפל מוסמך. במקרים בהם החרדה גבוהה מאוד וקשה להשיג תוצאות עם טיפול נפשי בלבד- ניתן ללכת לפסיכיאטר ולבקש תרופות נוגדות חרדה. 
כדאי לשים לב שחלק מהתרופות להפרעת קשב עלולות להגביר חרדה ולכן כדאי להביא את כל המידע לרופא המטפל ורצוי פסיכיאטר שיודע לתכלל את כל הקשיים ולקחת אותם בחשבון- להבדיל מנירולוג שפחות מתמצא בבעיות על רקע רגשי.

כתיבת תגובה

להתקשר