fbpx

טיפול בהפרעות קשב וריכוז אצל ילדים

אומנם אני מטפלת CBT במבוגרים, אבל לפי הידע שלי בנושא בכלל ובפרט מהילדים של המטופלים שלי, סוגי הטיפולים המומלצים ביותר עבור ילדים עם הפרעות קשב הם:
 

1. טיפול תרופתי. ריטלין ודומיו הם ממשפחת הממריצים עוזר לקשב, היפראקטיביות ואימפולסיביות. הוא לא יעזור לבעיות קשות יותר של וויסות רגשי והתנהגותי שדורשים מייצב מצבי רוח. 
במקרים שדרוש מייצבי מצברוח נוטים לרשום סטרטרה. היתרון שלה זה שבניגוד לממריצים שמשפיעים למספר שעות מסוים 4-12 שעות בתלות בתרופה, זו תרופה שנמצאת כל הזמן בקביעות בדם, ולכן גם ההשפעה לא מיידית כמו בממריצים אלא רק לאחר כ- 3 שבועות. היתרון שלה זה שהיא משפיעה לאורך כל הזמן ולא מפסיקים או נוטלים לפי הצורך הלימודי וכך לילד אין תופעות של שעות של התנהגות טובה וריכוז ורוגע ואח”כ ריבאונד שבו חוזרים לבלאגן של הפרעת הקשב. לפעמים אכן משלבים מספר תרופות של הפרעות קשב ושל מייצבי מצב רוח. זה הרבה פעמים ניסוי וטעיה.
ככל הידוע לי- זה לא שהריטלין מחמיר מצבי רוח, אלא שהריטלין ודומיו עלולים לעורר או להגביר חרדות אצל מי שיש לו נטייה לכך, כנ”ל דיכאון. לא מדובר בוויסות רגשי שיותר נוגע לאימפולסיביות, התקפי זעם וכו.
2. לעשות אבחון של לקויות למידה. אם בעקבותיו מתגלה שישנן לקויות למידה- לבקש התאמות. בנוסף, ללכת להוראה מתקנת שיסייעו לו לקבל כלים להתמודד עם הלקויות.
3. יש אופציה למשלבות שיושבות עם הילד בכיתה או יוצאות איתו החוצה, לפעמים בקבוצות קטנות כדי לסייע לו. צריך לבדוק איך לקבל את זה.
4. בגיל 8-9 כבר אפשר טיפול רגשי.  טיפול CBT והוא אכן יעיל מאוד גם מחקרית ויכול לתת כלים לילד להתמודד עם הסימפטומים של הפרעת הקשב, וויסות רגשי, הירגעות, יחסים בין אישיים וכו. יש גם טיפול בהבעה ויצירהף בעזרת בע”ח, רכיבה טיפולית, מים וכו.
5. מטפלי CBT רבים לילדים יכולים לבנות תוכנית טיפולית שכוללת בתוכה גם הדרכת הורים במקביל כי ההורה הוא זה שנמצא עם הילד ומתווך בינו לבית הספר. הוא זה שעוזר לילד ליישם את הכלים ומחזיק את הגבולות וכו. בנוסף, הם מקיימים קשר או המלצה לבית הספר כדי לתת לילד את התמיכה והכלים שהוא זקוק להם כדי להסתגל ולתפקד טוב יותר. אם מטפל הCBT לא עושה את זה- כדאי ללכת להדרכת הורים ולבקש מהמדריך שיתן המלצות לבית הספר ויעזור בגישור.
6. במקרים מורכבים יותר אפשר להפנות את הילד לכיתות מיוחדות או לבית ספר מיוחד לילדים עם הפרעות קשב ובעיות התנהגות קשות יותר שצריכים כיתות קטנות והרבה תשומת לב. 
7. ספורט וחוגים פעילים למיניהם עם תזונה מופחתת סוכר וכו יכולים להיות תומכים ולסייע בנוסף.
8. ביופידבק הוכח במספר מחקרים כמסייע לילדים עם הפרעות קשב ללמוד לשלוט באימפולסיביות שלהם ובהיפראקטיביות ברמה מסוימת על ידי שליטה על הביטויים של הגוף- נשימה, דופק וכו בעזרת משחקי מחשב.
9. אומגה 3- ישנם מחקרים שמראים שלאחר שימוש קבוע לאורך זמן בתוספי תזונה של אומגה 3 יש שיפור מסוים בריכוז ובזיכרון- אבל ודאי שלא מחליף השפעה של תרופות להפרעת קשב. 
10. כלים אימוניים- ניתנים על ידי מטפל CBT מומחה לקש”ר, מאמן מומחה לקש”ר ומרפאה בעיסוק מומחית לקש”ר- כמובן שכל אלו צריכים להיות בעלי ניסיון בעבודה עם ילדים.
 
 

כתיבת תגובה

להתקשר