איך לבחור את המטפל הנכון?

אתם רוצים שינוי והגעתם למסקנה שאתם רוצים ללכת לאימון או טיפול. אבל איך בוחרים עם כל השפע שיש היום?
 
לדעתי יש צורך בכמה פרמטרים כשבוחרים מטפל/ מאמן והם יוכלו לעזור לכם לבחור:
1. מה ההכשרה שלו באופן כללי וכמה היא מקיפה ומעמיקה?
יש מטפלים עם תואר ראשון ושני, פסיכותרפיה ולימודי תעודה שונים שלמדו במשך שנים רבות במצטבר לעומת מטפלים או מאמנים שלא מגיעים מרקע אקדמי טיפולי והם למדו קורס של כמה שבועות עד כמה חודשים ומכנים את עצמם מטפלים, גם בבעיות רגשיות מורכבות כמו טראומה, דיכאון, חרדה, הפרעות אישיות וכדומה.
בנוסף, כדאי לבדוק היכן הוא למד והאם הוא מוכר על ידי האגודה המקצועית שאליו הוא שייך (איט”ה- טיפול CBT, איט”ם- אגודה לטיפול מיני, האגודה לטיפול משפחתי וכו’). יש מטפלים שלומדים בקורסים שאינם מוכרים על ידי האגודות הללו, וזה אומר שהם קצרים יותר, פחות מעמיקים ולא מפוקחים או שמסיבות שונות לא עומדים בקריטריונים.
בCBT נתקלתי לא אחת במטפלים שהיו בהשתלמויות קצרות, קראו ספרים ולמדו לטפל בגישה בעזרת הדרכה. מדובר בשימוש מבורך ב”כלים של CBT”, אבל בשום פנים ואופן לא מטפלי CBT מוסמכים שלמדו את הגישה לעומקה במשך שנתיים- שלוש, והתוצאות יכולות להיות בהתאם.
 
2. מה ההכשרה, הניסיון המקצועי שלו בבעיה הספציפית של אותו אדם והיכולת שלו לתת לו מענה מתאים?
ייתכן שמצאתם מטפל/ מאמן מוסמך אבל אין לו ניסיון או ידע בבעיה הספציפית שממנה אתם סובלים. לכן כדאי מאוד כשאתם מחפשים מטפל/ מאמן לשאול האם יש לו ניסיון בבעיה הזו וכיצד הוא נותן לה מענה כדי לראות אם אתם מתחברים לכך. אף מטפל לא מבין ומנוסה בכל הבעיות וכמו ברפואה, עדיף תמיד ללכת למישהו שהוא מתמחה יותר בבעיה שלך, אחרת ייתכן שהוא מטפל מעולה שעזר לחברה שלך עם בעיה אחרת, אבל יתקשה לעזור לך.
 
3. איזה מן אדם הוא והאם יש לכם כימיה?
לכל אדם מתאים מטפל/מתאמן אחרים עם אישיות שונה וגישה שונה. יהיו כאלה שמעדיפים מטפל קליל עם חוש הומור ונגישות ואחרים יעדיפו דווקא מטפל סמכותי, רציני עם דיסטאנס. יש כאלה שרוצים מטפל אקטיבי, מדבר, שואל ומשתף ואחרים מתחברים יותר למטפל פסיבי, מאפשר, שותק ונותן למטופל לנווט את השיחה. כדאי לדבר בטלפון כדי להתרשם מהמטפל ומאיך שהוא קשוב אליכם, עונה לכם, מתעניין ולקבוע פגישת היכרות שבמהלכה תוכלו להתרשם מהכימהי ביניכם. לפעמים אין כימיה מיד וכדאי לתת הזדמנות לעוד פגישה או שתיים. אם אתם יודעים מניסיונכם שאתם פוסלים כל מטפל, כדאי לקחת זאת בחשבון. בנוסף, ייתכן שמטפל שהומלץ על ידי מכר שמאוד התחבר אליו- לא יתחבר אליכם.
 
 
 
4. מה הגישה שבה הוא מטפל?
האם אתם רוצים טיפול עמוק שמגיע לשורשי הילדות שלכם או להתעסק בכאן ועכשיו? האם אתם רוצים בעיקר לפרוק,להגיע לתובנות ולקבל תמיכה או תהליך פרקטי יותר שיעניק לכם כלים? האם אתם רוצים טיפול מסורתי, אקדמי ונחקר או שאתם דווקא מעדיפים טיפול אלטרנטיבי שנותן מקום משמעותי יותר לרוחניות או לגוף? האם אתם מתחברים לטיפול שיחתי או דווקא הבעתי? טיפול פרטני או זוגי/משפחתי/ קבוצתי? לבעיה מסוימת יכולות להיות גישות שונות שיתנו מענים שונים ולא כל אחד מהם יתאים לכם. כדאי לבדוק מה הגישות המקובלות והיעילות ביותר לטיפול בבעיה שלכם ולקבל עליהן מידע כדי לדעת אם אתם מתחברים לרוחן.
 
5. לחלק מהמטופלים/ מתאמנים חשוב שלמטפל/מאמן יהיה ניסיון אישי בבעיה או שיהיו לו מאפיינים מסויימים כמו מגדר, גיל, דת, מוצא וכו’.
לדוגמה- מטופלת שתרצה מטפלת בלבד או דווקא מטפל, מטופל צעיר שיעדיף מטפל מבוגר, מטופל ערבי שיעדיף מטופל יהודי, מטופלת חרדית שתעדיף מטפלת חרדית, מטופל רוסי שיעדיף טיפול בשפת אימו ועם מי שמבין את הרקע התרבותי שלו וכו’.
יש כאלה שירצו שלמטפל יהיה ניסיון אישי בבעיה שלהם שבה הוא מטפל כדי להרגיש שהוא באמת מבין אותם- למשל שגם לו יש הפרעת קשב, הוא מכור לשעבר, עברה בעצמה טיפולי פוריות וכדומה.
 
התבססות על חלק מהפרמטרים האלה עשויה להניב תוצאות טובות, אבל במידה ובסבירות פחותה מאשר התבססות על התאמה של כולם אליכם ולבעיה שלכם. כמובן שלא תמיד ניתן למצוא מטפל שעונה על כל אלה וישנם שיקולים נוספים כמו עלות הטיפול, זמינות המטפל באופן מיידי, השעות הזמינות שלו, המרחק של הקליניקה, נגישותה לתחבורה ציבורית או חנייה וכדומה.
 
מטעמי נוחיות עברתי לכתוב מטפל במקום להמשיך לכתוב מטפל/ מאמן. יש הבדל בין השניים וכבודו של כל אחד מהם במקומו מונח. יש לוודא מי מהם מתאים יותר לתת מענה לקושי שלכם בהתאם לסוגו, לחומרה שלו ולגורמים שלו וגם בהתאם אליכם וכמה כוחות יש לכם.