מה ההבדל בין טיפול ואימון?

 

תחום האימון (קואוצ'ינג) נמצא במגמת עלייה מזה מספר שנים. אנשים רבים מעוניינים בשינוי בחייהם, ואינם יודעים מתי לפנות לאימון ומתי לפנות לטיפול. ישנו בלבול רב בין השניים, ולעיתים אנשים הולכים למאמנים בשעה שהם זקוקים למטפלים. יש מאמנים שיאבחנו שאכן אותם אנשים זקוקים למטפל ויפנו אליו, אולם יהיו כאלה שלא יפנו.

מה ההבדלים בין מאמן למטפל?

– מאמנים עושים אימון שהוא התערבות קצרת טווח בת כמה חודשים עד חצי שנה, ממוקדת ויכולה להיות יעילה מאוד בתחום מסוים, בעוד חלק מהטיפולים יכול לארוך בין כמה חודשים לבין כמה שנים. אנשים שרוצים תוצאות ממוקדות ותוך זמן קצר- יכולים לפנות לאימון. CBT ייחודי בתחום הטיפול  (למעט הטיפול הדינמי קצר-הטווח שפותח מתוך הבנה שאנשים רוצים טיפולים לטווח זמן קצר) בכך שגם הוא אורך על פי רוב מספר חודשים עד שנה, תלוי בעומק הבעיה והאם ישנן מספר בעיות.

-מאמנים נותנים מענה לאנשים בריאים נפשית ונורמטיביים. כשיש לאדם בעיה או הפרעה נפשית- רק מטפל יכול לתת לו מענה. מאמן יכול לתת מענה רק לאנשים מסוימים, בעוד טיפול מתאים לכל אדם ולכל בעיה.

-מאמן משתמש במשאבים קיימים של האדם ומשפר אותם, בעוד מטפל עוזר לאדם גם לייצר משאבים חדשים בנוסף לשימור הקיימים.

-מאמן מתמקד בעתיד ובהווה. מטפל יכול להתמקד בעבר, בהווה ובעתיד- בתלות בגישה הטיפולית ממנה הגיע (דינאמי מתמקד מאוד בעבר כדי להבין את ההווה, CBT מתמקד בהווה ובעתיד תוך התייחסות מסוימת לעבר).

-מטפל שואל למה דברים קורים כפי שהם קורים ואיך ניתן לשנות אותם, מאמן שואל רק איך לשפר ולא מתעסק בסיבות להיווצרות הקשיים.

מתי נדע מתי ללכת לאימון ומתי לטיפול?

כשאדם בלי קשיים נפשיים מיוחדים כמו חרדה, דיכאון וכו' רוצה לעשות שינוי בחייו בתחום מסוים מאוד (עסקי או זוגי, למשל), הוא זקוק לזמן קצר ורק כדי לקבל חיזוקים וכלים לשפר את המיומנויות הקיימות, אימון בהחלט יכול להתאים.

כשלאדם יש קשיים נפשיים מהותיים שמפריעים לתפקודו התקין או גורמים לו למצוקה ומועקה, כשאדם רוצה להגיע לתובנות לגבי התנהגותו וחייו, כשאדם רוצה לשפר משמעותית את חייו ו/או בכמה תחומים או כשברור לו שיש תחום מסוים שיש לו בו קושי, אבל הוא בהחלט משליך ומתרחש גם בתחומים אחרים- אז כדאי ללכת לטיפול.

חשוב לומר שיש מאמנים נפלאים ומוכשרים שיכולים בזמן קצר לעזור לאדם לחולל שינויים משמעותיים בחייו, כל עוד מדובר במשהו ממוקד מאוד ואותו אדם מעוניין להצליח ויש לו מוטיבציה רבה, והוא רק זקוק לדחיפה קלה ולכלים. לצד זאת, חשוב לדעת שלפעמים זה לא מספיק ויש צורך בתהליך משמעותי ועמוק יותר אצל מטפל שיוכל לסייע להשיג תוצאות שאינן יכולות להתקבל אצל מאמן בשל, כאמור סיבות עמוקות יותר שדורשות התייחסות, קשיים במספר מוקדים או בעיות נפשיות.

דוגמה

אדם המאובחן כסובל מהפרעת קשב וריכוז. אם אותו אדם מטופל תרופתית, מאובחן מגיל צעיר ולהפרעה אין השפעה מכרעת על חייו, על דימויו העצמי, על קשרים בחייו וכדומה, הוא בהחלט יכול ללכת למאמן שמנוסה בתחום הפרעות קשב וריכוז שיסייע לו לשפר מיומנויות ניהוליות- ארגוניות שיש בהן לקות אצל מי שסובל מהפרעת קשב וריכוז כמו: דחיינות, ניהול משימות ולוח זמנים וכו'.

יחד עם זאת, במקרים שבהם נוסף על האמור לעיל האדם סובל מדימוי עצמי נמוך, תחושת כישלון, ההפרעה פוגעת בתפקודו בחייו כמו למשל הוא לא מחזיק מעמד בקשרים זוגיים וחברתיים בחייו או במקומות עבודה, לא מצליח להביא את עצמו ללמוד או לעבוד במה שהוא באמת רוצה לעבוד כי הוא כבר לא מאמין בעצמו וביכולותיו והוא זקוק לעבודה רגשית וקוגניטיבית עמוקה יותר- אז רצוי ללכת למטפל CBT שיוכל גם לתת לו כלים להתמודד עם הקשיים במיומנויות ניהוליות- ארגוניות וגם עבודה על הדימוי העצמי, הבנת הקשיים בתחומי חייו השונים, שינוי דפוסי חשיבה שליליים וכלים אחרים בתחום הרגשי, קוגניטיבי והתנהגותי.