מהו טיפול CBT?

CBT הוא טיפול התנהגותי- קוגניטיבי. הבסיס של הגישה הזו אומר שלאנשים נגרמת מצוקה כתוצאה מהאופן שבו הם מפרשים את המציאות שהוא שלילי וקיצוני (יכול להיות גם חיובי וקיצוני, אבל פחות קורה…). אנשים נוטים להיות בעלי הטיות חשיבה כאלה, וזה נורמלי, אבל ברגע שהן מתרחשות לעיתים קרובות מידי וגורמות למצוקה- אז יש צורך בטיפול. לבעיות נפשיות שונות יש הטיות חשיבה אופייניות.
משכך, מטפל CBT בוחן עם המטופל מהן הטיות החשיבה שלו והוא מלמד אותו לאתר אותן בעצמו. לאחר מכן, הוא מאתגר את ההטיות האלה ומפריך אותן. הוא מלמד את המטופל להטיל בהן ספק ולא לקבלן כעובדה מוגמרת. אחר כך לומדים לסגל דפוסי חשיבה אדפטיביים ומציאותיים יותר ולפתוח את האופן שבו מפרשים את המציאות- לא רק בדרך האחת שרגילים אליה, אלא לבחון אופציות נוספות ולמצוא עדויות בשטח שתומכות באותה דרך. 
עד פה החלק הקוגניטיבי.

מעבר לכך, הגישה בעצם אומרת שלא מספיק לעבוד על אופן החשיבה בקליניקה במשך שעה בלבד, יש צורך גם לתרגל בשטח כלים ולהתמודד איתם במציאות וה החלק ההתנהגותי- כלים פרקטיים שמסייעים לאדם להתמודד עם דברים, טפסים למלא, יומני מעקב, בחינה עצמית וכו.

השילוב של שטיפול רגשי וכלים התנהגותיים הוא האידיאלי ומוביל לתוצאות הטובות ביותר. הוא נחשב טיפול קצר מועד (בהשוואה לדינמי המסורתי). טיפול ממוצע יכול להיות בין 4 חודשים לשנה, אבל ככל שהמקרה מורכב יותר או שיש מספר בעיות, ככה הטיפול עשוי להיות ארוך יותר. הטיפול דורש מהמטופל (והמטפל) להיות אקטיבי, לעשות שיעורי בית, להביא מעצמו בטיפול וכדומה.