שליטה בכעסים

 

**שאלה**
איך אני יכולה לווסת את עצמי רגשית ואיך להביע כעס באופן כזה שלא יקבל תלונות מהסביבה? אני מרגישה שאני מאבדת שליטה כשאני כועסת, אני מרימה את הקול, אומרת דברים שפוגעים בצד השני ולא התכוונתי לפגוע ואחר כך אני מתחרטת…

**תשובה**

כשאנחנו כועסים, אנחנו עלולים לא לשים לב לאיך שהצד השני תופס אותנו והאם אנחנו באמת מדברים בטונים גבוהים ואיך אנחנו נראים מהצד. מה שנשמע לנו לא תמיד נשמע אותו דבר לאחר. אנחנו לא בדיוק מדברים בכעס ושמים לב לרמת הדציבלים של הקול שלנו 😉  וזה מאוד טבעי לכעוס ולהרים את הקול. זה ממש לא קורה רק למי שיש בעיה של וויסות רגשי.

אם את נוטה להתלקח מהר ולהרים קול, לצעוק, לדבר בצורה לא נעימה, לומר דברים שאת אחר כך מתחרטת עליהם וכו, זה כבר משהו שיש עליו יותר שליטה. 
בטיפול CBT לגבי שליטה בכעסים לומדים איך לבטא את הכעס באופן מכבד יותר ולמתן אותו.
לדוגמה, אני בוחנת עם המטופל מה הטריגרים שגורמים לו להתפרץ פתאום (הרי אנחנו לא כועסים באותה מידה ועוצמה מכל דבר) ולזהות מתי הוא מתקרב לנקודת האל חזור שבה הוא מרגיש שהוא יוצא משליטה (הרי גם כעס נמצא על רצף. אדם שכועס מאוד ונמצא אף בהתפרצות זעם יודע להרגיש בשלב מסוים שהוא איבד שליטה על עצמו והוא בעין הסערה). קצת לפני שהוא מזהה את הנקודה הזו, הוא לוקח סוג של הפסקה מהסיטואציה (אם אפשרי) והולך לעשות משהו שמרגיע אותו. כשהוא רגוע יותר והאמוציות יורדות, זה מפנה אותו לבוא ולדבר על מה שמכעיס אותו או פגע בו באופן רגוע ושקול יותר ולהתחיל מחדש, וזה גם מאפשר לצד השני לנהל איתו שיח אפקטיבי יותר.

קושי בשליטה בכעסים עלול להוביל לאלימות ולפגיעה של ממש באחר- ילד, בן או בת זוג, חבר, שכן, זר, עמית, לקוח או בוס בעבודה…  להרס מערכות יחסים, פיטורים וכו. כמובן שהקושי נמצא על רצף, אבל ברגע שזה פוגע בכם ו/או בסביבה- מומלץ לפנות לטיפול ולהתגבר על החשש, הפחד והבושה כדי לקבל כלים להתמודדות. 

אם גם לכם קורה שאתם מרגישים שאתם לא שולטים בכעס שלכם, שזה מגיע לידי צעקות, אלימות רגשית ומילולית שזה גורם לכך שזה הורס לכם מערכות יחסים זוגיות, עם חברים, עם ילדיכם, בעבודה וכו- אתם מוזמנים ליצור עמי קשר בטלפון 0545-365959 כדי לקבל כלים איך להתמודד עם כל ההתנהגויות הללו כדי שלא תמשיכו לסבול ולהרגיש תקועים או חסרי אונים.

לתשומת לבכם:

במידה ואתם מגיעים לידי אלימות כלפי ילדיכם, אני ממליצה ללכת למטפל CBT שמתמחה גם בהדרכת הורים כדי לתת לכם כלים להתמודד עם הכעס שהרבה פעמים נובע מתסכול בשל חוסר כלים להתמודד עם בעיות חינוכיות עם הילדים (איני מדריכת הורים). יש לציין שאלימות נגד ילדים פוגעת לא רק בגוף, אלא גם בנפש ילדיכם לטווח ארוך ואף מהווה עבירה על החוק. יחד עם זאת, יש חשיבות עליונה לפנות לקבלת עזרה- ניתן לפנות גם ללשכת הרווחה הקרובה לביתכם כדי לקבל טיפול משפחתי והדרכת הורים דרך הרווחה ואפשר גם באופן פרטי.

במידה והאלימות היא פיזית, מינית, כלכלית ו/או רגשית כנגד בן או בת זוגכם, כדאי לשקול ללכת לטיפול זוגי ו/או לתחנה לטיפול משפחתי ו/או לתחנה לאלימות במשפחה שיש בכל עיר גדולה וברוב הערים בארץ (הטיפולים הללו בעלות סמלית על פי רוב). הפנייה לגורמים אלו יכולה להיות הן אם אתם התוקפים והן אם אתם הקורבנות.