חרדה חברתית

קורה לכם שאתם מתביישים להתחיל עם בחורה או גבר, ברמה שאתם ממש רוצים, אבל לא מסוגלים לעשות את זה בכלל?

קורה לכם שאתם נמנעים מללכת לראיון עבודה או הולכים ולא מצליחים לעבור אותו בגלל שאתם “מתים” מפחד, מתבלבלים במשפטים, מקבלים בלק אאוט ומשדים שאתם קפואים וחסרי ביטחון?

קורה לכם שאתם מפחדים או מתביישים מאוד להציג מצגת גם אם אתם חייבים בכיתה או בישיבת צוות ולכן זה מפריע לכם בקידום בעבודה, בהערכה או לקבל ציון טוב בכיתה? אולי אפילו לא הולכים לעבוד בעבודה כזו או בכלל ללמוד בלימודים שדורשים הצגה בכיתה או מול קבוצה?

קורה לכם שאתם נמצאים בחברת מספר אנשים שלא קרובים לכם מאוד ואתם שותקים, לא יודעים מה לומר, איך לפתוח בשיחה, איך לזרום? אתם חוששים שיחשבו שאתם משעממים או מוזרים? 

קורה לכם שאתם לא יודעים איך “להתערבב” עם אנשים בעבודה או בלימודים או בכל מסגרת חברתית אחרת, אתם מרגישים מבודדים, מנותקים ועצובים בזמן שהסביבה אולי חושבת שאתם סנובים ומתנשאים? 

קורה לכם שאתם מפחדים או מתביישים מאנשי סמכות? לבקש להתפטר? לבקש העלאה במשכורת? לדבר עם רופא או מפקד בצבא ולבקש דברים שאתם ממש צריכים? 

 

אם עניתם “כן” על חלק מהשאלות האלה, יש סיכוי שאולי יש לכם חרדה חברתית…

כל ההתנהגויות האלה אינן גזירת הגורל וניתן לקבל עליהן מענה בטיפול CBT!

אתם מוזמנים ליצור עמי קשר בטלפון 0545-365959 כדי לקבל כלים איך להתמודד עם כל ההתנהגויות הללו שגורמות לכם למצוקה בחיים בתחום אחד או יותר: בלימודים, בעבודה, בזוגיות, בחיי החברה ו”סתם” בחיי היומיום…

אורית (שם בדוי) סבלה מחרדה חברתית קשה. היא חיפשה עבודה כשנה ומצאה את עצמה עובדת במשרות שלא תואמות את כישוריה, נטיותיה והיכולות שלה מאחר והיא חששה מראיונות עבודה. בכל פעם שהגיעה לראיון, היא נתקפה בחרדה עצומה ולחץ גבוה, היא השתתקה בראיון, חשבה הרבה זמן על כל שאלה במטרה למצוא את “התשובה הנכונה”, הסמיקה, הזיעה והייתה בטוחה שהמראיין חושב שהיא טיפשה או לא מתאימה. בגלל החרדה הזו היא נמנעה מלחפש עבודה זמן רב, ובכל פעם מצאה תירוץ למה לא לפנות לעבודה או או אחרת.

תחילה עבדנו על המחשבות האוטומטיות שלה. אורית למדה להכיר את הקשר בין המחשבות האוטומטיות שלה: 
“אני לא טובה בראיונות עבודה”
“בטוח ישימו לב לזה שאני מסמיקה ומזיעה וזה נוראי, הם יחשבו שאני בלתי מקצועית”
“אני לא יודעת מה לומר בראיונות, אני לחוצה ויש לי בלק אאוט, ולכן אני כישלון” להימנעות שלה מראיונות עבודה כדי לא להיות במצב חרדה. 
עבדנו על מחשבות חלופיות מתקנות וראליות.
למשל: “מראיינים יודעים שמרואיינים לחוצים בראיונות עבודה וזה טבעי” או: “גם אם לא אתקבל לראיון הזה, לא יקרה כלום. עם כל ראיון עבודה אני אשתפר”

לאחר מכן, לימדתי אותה מיומנויות וכלים להתכונן לראיון עבודה, חשבנו ביחד על תשובות לשאלות נפוצות. ההכנה הזו תרמה לביטחון שלה שהיא יודעת מה ישאלו אותה ומה לענות ולא תצטרך להתבלבל בזמן אמת.
כשהרגישה מוכנה, עשינו סימולציה של ראיון עבודה, היא נתנה לעצמה משוב, לאחר מכן אני. הראיון היה מצולם והיא נוכחה בעצמה לראות שהיא אומנם נראית מעט לחוצה וסמוקה, אבל לא ברמה כזו נוראית כפי שהיא חששה. בעקבות הקשר שבנינו, היא סמכה על דעתי כשאמרתי לה שכמראיינת לא הייתי מייחסת לזה חשיבות ובקושי שמתי לב לזה.

אורית שלחה קורות חיים קודם כל למשרה שפחות התעניינה בה כדי להתאמן בראיונות עבודה אמיתיים. המטרה לא הייתה להתקבל, אלא להתנסות בראיון עבודה ולבוא אליי אחר כך עם שאלות ששאלו אותה והתקשתה לענות, שאלות שהצליחה לענות עליהן ולהתמודד עם החרדה ולראות שזה לא כזה נורא. 
להפתעתה הרבה- היא התקבלה. מאחר והייתה זקוקה לעבודה בשל מצבה הכלכלי וגם כי היה לה קשה להיות בבית זמן רב (מה ששימר את החרדה), היא החליטה שתעבוד שם, ובמקביל תחפש עבודה אחרת שתתאים יותר לכישוריה.

בזמן שעבדה שם, המשכנו בטיפול כדי להתאמן על מיומנויות חברתיות והתמודדות בפתיחת שיחה מול עמיתים, השתתפות בישיבות צוות שאיימו עליה מאוד ושיחות מול המנהל שלה.