הפרעת קשב וריכוז והיפראקטיביות

קורה לכם שקשה לכם להתרכז בישיבות או בשיעורים בכיתה?

קורה לכם שאנשים חושבים שאתם חסרי טאקט כי אתם אומרים את מה שאתם חושבים בלי יותר מידי מסננים?

אתם דחיינים כרונים, כולל משימות חשובות מאוד גם אם יש להן מחיר לא פשוט כמו למשל להפסיד כסף  או לקבל ציון נמוך על אי הגשה בזמן של עבודה?

כשיש לכם הרבה משימות, אין לכם מושג במה להתחיל קודם, אתם מרגישים מוצפים ואז או שאתם לא עושים כלום או שאתם מתחילים במשימות הכי קלות והכי לא חשובות?

קשה לכם לנהל את סדר היום שלכם ובסוף יום עבודה אתם לא מבינים איך נגמר הזמן כל כך מהר, ומה עשיתם בכלל כל היום?

אתם לא מתמידים במקומות עבודה? קשה לכם לשמור על קשרים חברתיים לאורך זמן? קשה לכם להתמיד במערכות יחסים זוגיות? מפסיקים לימודים או קורסים באמצע?

אתם מאבדים עניין מהר מאוד ומשתעממים בקלות גם אם לפני כן ממש אהבתם ונהניתם מזה?

אם עניתם "כן" על חלק גדול מהשאלות האלה, יש סיכוי שאולי יש לכם הפרעת קשב וריכוז…

כל ההתנהגויות האלה אינן גזירת הגורל וניתן לקבל עליהן מענה בטיפול CBT להפרעת קשב וריכוז בקליניקה בחיפה!

אתם מוזמנים ליצור עמי קשר בטלפון 0545-365959 כדי לקבוע פגישה. בטיפול תוכלו לקבל כלים איך להתמודד עם כל ההתנהגויות הללו, ובמידה ואינכם מאובחנים- מומלץ ללכת לאבחון מסודר בהמשך, גם אם אינכם מתכוונים ללמוד בהווה או בעתיד הקרוב. כפי שאתם רואים, להפרעת קשב וריכוז יש ביטוי בכל תחומי החיים.

"זה משגע אותי", היא אומרת לי. "העסק הזה ממש חשוב לי, אני יודעת שאני חייבת לבצע את המשימות האלה, ואני פשוט לא מצליחה! אני דוחה את זה בלי סוף, מוצאת תירוצים, עושה מיליון דברים אחרים, העיקר לא לעשות את הטלפונים שאני צריכה או את הניירת. רק כשכבר אין ברירה ויש דד ליין ואני עם סכין על הצוואר, אני עושה את זה. אני עומדת במשימה, אבל בקושי, ואני רוצה יותר, הרבה יותר. אני חולמת להצליח, ואני יודעת שאני יכולה ורק זה עוצר אותי מלהצליח באמת".

את המונולוג העצוב והנוגע ללב הזה (שמי לא מזדהה איתו?) אמרה לי אחת המטופלות שלי בתחילת שנות ה- 30 לחייה. בעקבות הטיפול עלה בי החשד שיש לה הפרעת קשב וריכוז. נתתי לה שאלון שבו אכן עלה שיש חשד לADHD. לאחר מכן סקרתי לעומק את תולדות חייה ועלו סימפטומים נוספים שלא נמצאים בDSM (ספר האבחון הפסיכיאטרי האמריקאי) אך מאפיינים מאוד את ההפרעה: קשיים לימודיים מהיסודי- אף פעם לא אהבה ללמוד, חוסר יכולת להתמיד במקומות עבודה, משתעממת בקלות, דחיינית, שכחנית, קושי לגייס מוטיבציה, חיה בבלאגן מתמשך, דימוי עצמי נמוך לאור תחושת כישלון מתמשכת…

הסברתי לה על הפרעת קשב וריכוז, תיארתי לה את כל הסימפטומים לפי הDSM ולפי ניסיון קליני בשטח וידע מהתחום, ועיניה נפערו. לפתע היא הבינה שכל אותן התנהגויות ששנאה בעצמה ותמיד חוותה חצי ביקורת בגללן, הן לא בגלל "אופי בעייתי" או "עצלנות"- זה בגלל שאולי באמת יש לה בעיה, בעיה אובייקטיבית… בעיה שגם אפשר לטפל בה! היא קבעה תור לנוירולוג ועברה אבחון מסודר, ואכן נמצאה כלוקה בהפרעת קשב וריכוז.  סייעתי לה להפנים את המידע החדש, מה זה אומר לגביה, לגבי העבר ולגבי העתיד… היא התחילה לקחת טיפול תרופתי ובשילוב שלו עבדנו על מיומנויות ניהוליות (סדר, ארגון, תיעדוף משימות, ניהול לו"ז וכו') ועל תפיסת המציאות והעצמי השלילית שלה. בעקבות כך, דימויה העצמי התחזק, היא למדה כלים המיועדים לעסק, אך כמובן ששימשו אותה גם בחייה האישיים, תחושת המסוגלות שלה התחזקה בעקבות חוויות הצלחה ותחושה שהיא יכולה לשלוט בעסק ובחייה!

דוגמה נוספת של טיפול במבוגר עם הפרעת קשב וריכוז עם התערבות זוגית, לחצו כאן

*

מטופלים שואלים אותי מה זה בעצם פסיכותרפיה התנהגותית קוגניטיבית. מה החלק ההתנהגותי ומה החלק הקוגניטיבי? איזה משימות אני נותנת?

בחלק הקוגניטיבי שנותן המון מקום גם לרגשות ניתחנו יחד מה קורה כשהיא דוחה משימות, איזה מחשבות עולות בה, איזה רגשות מציפים אותה… הלחץ, המתח, האשמה עצמית, חוסר אונים, תסכול… והכל מתגבר ומתעצם לאור העובדה שהיא יכולה, אבל לא עושה… דיברנו על החוזקות שלה, איתרנו את עיוותי החשיבה שלה ונתנו להם מענה מסתגל ומציאותי יותר ובכך העצמנו את ביטחונה העצמי, הפחתנו את החרדות שלה ואת התפיסה השלילית שלה.
בחלק ההתנהגותי בחרנו משימה קטנה, שהיא לא מפחידה מידי, שהיא ניתנת לביצוע והיא דוחה כבר כמה שבועות. היאא קבעה עד מתי היא צריכה לבצע אותה (ולפני הפגישה הבאה שלנו) וקיבלה טבלה למלא שבה היא מנתחת את הרגשות, המחשבות וההתנהגות שלה סביב האירוע. המשימה שהיא צריכה לבצע והניתוח שלה מעבר לפגישה שלנו הן החלק ההתנהגותי שבהם היא צריכה להתמודד עם מה שמלחיץ אותה ומאיים עליה ולבדוק מה קורה לה בזמן הזה. בהתאם לתוצאות (האם תצליח או לא לבצע את המשימה), נוכל להמשיך להיכנס לעומק ולהבין מהו גורם הלחץ ונתמודד איתו ביחד.

דוגמה נוספת לחלק ההתנהגותי הוא שהכנו יחד רשימה של משימות שעליה לעשות במהלך השבוע הקרוב, היא תעדפה אותן ותכננו יחד שתי משימות שהיא תבצע השבוע כשאנו פורטות ומתכננות את השלבים המקדימים. לאחר מכן, תכננו חלוקת זמן של יום אחד ואת המשימות על פניו. כאן בעצם הוסבר באופן תאורטי ונעשה דיון אודות איך מתעדפים משימות, איך מתכננים ביצוע משימה, מה צריך לכלול תכנון סדר יום וכו'- ולאחר מכן ביצענו זאת יחד, כשהמטרה היא שהיא תנסה ליישם זאת. בהתחלה בליווי שלי, ולאחר מכן בעצמה, כשהיא מביאה לפגישה הבאה גם את התכנון שערכה לבד וגם האם הצליחה לבצע את המשימות, מה סייע לה להצליח ומה לא וכן הלאה.   

זו דוגמה לטיפול בהפרעת קשב וריכוז, אבל המודל הטיפולי הזה מתאים לטיפול בכל סוגי ההפרעות ובכל סוגי הבעיות, כולל בעיות שכל אדם נתקל בהן בתחומי חיים שונים או משברי חיים.

האם גם לכם יש קושי או דבר מה שמאיים עליכם או מלחיץ אתכם ואתם רוצים להתמודד איתו, אבל מתקשים לעשות זאת לבד וזקוקים לעזרה כדי להצליח?
מוזמנים ליצור קשר ולקבל ייעוץ וליווי אישי.