fbpx

מה ההבדל בין טיפול CBT לטיפול דינאמי?

       

 
  
אנשים רבים אינם מכירים טיפול CBT. מבחינתם, טיפול זה כשאתה בא לקליניקה, יושב על כורסה מול המטפל, מדבר על הילדות שלך ועל היחסים עם ההורים שלך והמטפל מהנהן באמפתיות ונובר בעבר. החשש של רבים מהם, זה שהמטפל בעיקר שותק, ונרתעים מזה. האסוציאציה לטיפול היא לטיפול הדינאמי שהוא המוכר ביותר, גם אם רבים לא יודעים באיזו שיטת טיפול המטפל שלהם משתמש.

טיפול CBT הוא טיפול שונה לחלוטין. קודם כל, שני הצדדים, המטפל והמטופל הם צדדים אקטיביים מאוד. המטפל מדבר, שואל שאלות, ממקד את המטופל, משתמש באמפתיה ובכלים טיפוליים אחרים שלמד ממקצוע הרקע שלו ונותן משימות בית. המטופל גם הוא אקטיבי מאוד. הוא מגיע ממקום שהוא רוצה ליצור שינוי בחייו והוא אחראי על השינוי הזה. הוא משתף במחשבות וברגשות שלו, הוא מבצע מעין מטלות מחוץ לקליניקה כדי ליישם את הכלים שלמד. הטיפול הוא עבודה בשיתוף פעולה ושני הצדדים תורמים רבות לטיפול ולקידומו באופן אקטיבי.

בCBT אני פחות מדברת על העבר, וממוקדת מאוד בהווה, בניתוח הבעיה כיום ובאירועים שמאפיינים את הבעיה. כשאני מדברת עם המטופל לגבי העבר שלו, המטרה היא למצוא את שורש המחשבות והעמדות הלא תפקודיות, אלו שפוגעות בו או ככלי עזר באופן ממוקד.

CBT הוא גישה מתוקפת מאוד מבחינה מדעית, הוא הגישה הנחקרת ביותר, שנעשו עליה מאות מחקרים והיא מנוסה בשטח כבר כמה עשרות שנים. היא נחשבת היעילה ביותר לשימוש במגוון הפרעות כמו: דיכאון, הפרעות חרדה כמו פוביות, פוסט טראומה, חרדה חברתית, חרדה כללית, OCD ואף הפרעות אכילה, הפרעות שינה, הרטבה בלילה גם בגילים שבהם בדרך כלל הילד גמול וכדומה. בהפרעות מסוימות הטיפול נמצא יעיל במיוחד בשילוב עם טיפול תרופתי בהשוואה לתרופות בלבד או CBT בלבד, במידה ופסיכיאטר מצא לנכון שיש ליטול טיפול תרופתי להפרעה. ישנם סוגי הפרעות שבהתאם לסוג או למידת החומרה, ניתן לעיתים להסתפק בטיפול CBT בלבד או להתחיל בטיפול תרופתי, ועם התקדמות הטיפול ובשיתוף פעולה עם הפסיכיאטר המטפל להפחית את השימוש בתקופות. במקרים מסוימים יש מטופלים שמפסיקים כליל את השימוש בתרופות (בתלות בסוג ההפרעה ומידת חומרתה, רקע משפחתי וכו’).

הרבה אנשים סבורים בטעות שטיפול נפשי ובעיקר טיפול CBT מיועד רק להפרעות ולמחלות נפשיות. אומנם CBT על הגישות השונות שנולדו ממנו נמצא כיעיל מאוד בטיפול במגוון הפרעות, אולם הוא בהחלט מתאים גם לבעיות וקשיים נורמטיביים ולהתמודדות בשעת משבר שרוב האוכלוסייה חווה אותו. 

לכל אחד מאיתנו יש תבניות חשיבה ומעין חוקים לגבי עצמו והעולם שמנחים אותו לגבי איך להתנהל מול העולם. החוקים הללו מגדירים את תפיסת העצמי שלנו ובעצם גורמים לנו לפרש אירועים בדרך מסוימת ולא אחרת, ולהתנהג בהתאם. בעצם, זה מה שמרכיב ויוצר את האישיות שלנו, על פי הCBT. ישנם אנשים שתבניות החשיבה האלה מעוותות ומפרשות את המציאות באופן לקוי או לא מותאם, מה שיוצר לקות בתפקוד, התנהגות לא מותאמת, רגשות מוקצנים וכן הלאה.

המטרה בCBT היא לא לגרום לכם לחשוב באופן חיובי ולגרום לדברים להיראות טוב וחיובי יותר, אלא לראות את העולם באופן מציאותי ומותאם יותר במקום שלילי ומוקצן. למשל- לגיטימי וטבעי להיות עצוב כשיש אירוע עצוב בחיים, אבל כשזה הופך לדיכאון שמקשה על התפקוד ופוגע בו- זה דורש טיפול. זה לא אומר שבעקבות הטיפול לא נהיה עצובים, פשוט העוצמה תהיה נמוכה ומותאמת יותר ולא תפגע בתפקוד. למשל המטופל ירגיש עצב במקום דכאון, פחד במקום חרדה, כעס במקום זעם, שמחה במקום אופוריה וכן הלאה.

כמו כן, לא תמיד אפשר לבטל מחשבות שליליות מאוד לגבי עצמנו או העולם ו”לרפא” הפרעות אלו ואחרות. פעמים רבות נסתפק בשיפור משמעותי של סימפטומים של מחלה, תפקוד טוב יותר, רגשות מאוזנים יותר, מחשבות בריאות יותר וכן הלאה.

אני אשמח לעמוד לרשותכם ולסייע באמצעות המקצוע שלי הכלים שיש לי הן מהCBT והן כאשת טיפול להתמודד עם הקשיים שיש לכם.

 

 

                                                 

 

להתקשר