fbpx

גורמים מגנים או מקשים על הטבעוני בהתמודדותו עם הטבעונות והסביבה

לאחר שסקרתי את הקשיים הנפוצים בחיי טבעונים רבים, החלטתי לציין משתנים מתערבים  שיכולים להיות גורמים מגנים או מקשים עבור טבעונים (וגם צמחונים) כפי שאני רואה זאת:

  1. סוג התזונה הפרה-טבעונית: האם הטבעוני עבר מאכילת-כל או מצמחונות לטבעונות? סביר להניח שטבעוני שהיה קודם לכן צמחוני במשך שנים, תזונה שנחשבת מתונה יותר בקרב הציבור, כך שהמעבר לטבעונות היה הדרגתי, הפך את סוגיית הטבעונות לקלה יותר לעיכול מבחינת הסביבה וגם מבחינת הטבעוני עצמו שפחות נאלץ לעשות מהפך של ממש בתזונה שלו ולהיפרד במכה מיותר מזונות שהוא אוהב ולהיאלץ למצוא להם תחליפים. במקרה של מעבר הדרגתי, הוא עשוי להיות מתון יותר ויוכל להכיל יותר גם את הסביבה אוכלת- הבשר, וגם את עצמו כשיתקל בקשיים לאכול רק תזונה טבעונית ומידי פעם “יחטוא”, וסביר שגם לסביבה יהיה יותר קל להכיל אותו.

     

  2. גיל: ככל שהטבעוני צעיר יותר והוא מוקף בסביבה של אוכלי בשר בלבד במשפחתו הגרעינית והמורחבת, ככה יהיה לו קשה יותר כפי שהובא בהרחבה למעלה. במקרה כזה, ההורה יחוש תסכול ומצוקה בעקבות קשייו להתמודד עם ילדו השונה והילד יחוש מצוקה ותסכול בעקבות קשייו של ההורה לכבד את דעתו ולתמוך בבחירתו- הן ברמה הרגשית והן ברמה הפרקטית. ככל שהטבעוני מבוגר יותר, כך הוא יכול להתמודד טוב יותר עם תגובות הסביבה הבלתי תומכות ואף מתנגדות ולבחור כיצד להגיב ולהתנהל מול אותם אנשים, להבדיל מילד או נער שאישיותו עדיין בלתי בשלה, ועליו להתמודד עם דמויות משמעותיות בחייו שאינן תומכות בו והוא אף תלוי רגשית, פיזית וכלכלית בהוריו.

     

  3. משפחת המוצא: האם משפחתו של הטבעוני היא משפחה שהיא פתוחה, בלתי שיפוטית ומכבדת באופן כללי או שהם נוטים להיות ביקורתיים, מכווינים את הטבעוני בבחירותיו לגבי כל נושא שהוא בעולם (לדוגמה מתערבים בבחירותיו בלימודים, זוגיות, התנהלות יומית וכו) ולא מאפשרים שונות וייחודיות של כל פרט במשפחה? האם יש נפרדות או התמזגות? האם ישנו שיח פתוח ורגשי בבית? האם נוהגים להתפשר ולבוא אחד לקראת השני או שמצופה שתמיד הילדים יצייתו יבואו לקראת ההורים כי זו המשמעות מבחינתם של כיבוד אב ואם?

     

  4. תרבות: האם הטבעוני הגיע מתרבות, עדה או דת שבה המאכלים הבשריים מהותיים ומשמעותיים או שפחות? האם יש מגוון מאכלים צמחונים וטבעוניים באופן שיגרתי או שיש מיעוט? אלו ישפיעו על יחס המשפחה לטבעוני וגם על עצם האפשרות שהוא יבחר להיות טבעוני.

     

  5. עיר: במרכז הארץ ובפרט בת”א רבתי יש מבחר גדול של מסעדות טבעוניות וידידותיות לטבעונות, מספר הטבעונים באוכלוסיה גדול משמעותית בהשוואה לאיזורים אחרים בארץ, יש יותר נותני שירות טבעונים, סופרמרקטים וחנויות עם מבחר מוצרים וחומרי גלם טבעוניים גדול יותר בהשוואה לפריפריה. החיים באיזור שבו יש טבעונים רבים מקל על הטבעוני להיות בחברת טבעונים, למצוא מסעדות וחנויות שימכרו לו מצרכים טבעוניים שיאפשרו לו באופן נוח וקל יותר לקיים אורח חיים טבעוני בלי שזה ידרוש ממנו מאמץ מיוחד, להבדיל מהפריפריה ובפרט ביישובים קטנים. שכיחות גבוהה של טבעונים באיזור המגורים יוצרת מודעות גדולה יותר לטבעונות מצד הסביבה, פחות שיפוטיות ואף מזמנת יותר אפשרויות למציאת בן זוג טבעוני.

     

  6. אישיות: אדם שבאישיותו ובסגנון התקשורת והעמדות שלו הוא מתון יותר, בטוח בעצמו ופחות מושפע מדיעותיהם של אחרים, מגובש, דעתן, יודע לעמוד על שלו באסרטיביות והוא סובלני באופן כללי כלפי עמדות של אחרים השונות משלו, יצליח להרגיש טוב יותר עם שונותו כטבעוני, לעמוד איתן מול תגובות הסביבה ופחות לעורר התנגדויות אל מול התנהגותו לעומת אדם ביקורתי, קיצוני ונוקשה בדיעותיו על בני אדם ובכלל, בעל קשיים ביחסים בין אישיים, חייב שדברים יקרו בדרכו שלו ולפי אמונתו ומתקשה להתפשר ולהתגמש, מושפע בקלות רגשית מאנשים משמעותיים לו, מתקשה לעמוד על שלו ולהציב גבולות, לתקשר את צרכיו ולא יודע לסנגר על עצמו.

 

לאור כל הנ”ל, לטבעונים רבים יש צורך בטיפול רגשי שיסייע להם לעבד את קשייהם ולהתמודד עימם. צורך זה מייצר העדפה ואף צורך במטפל רגשי טבעוני, שמבין את עולמם הפנימי והקשר שלו לעולמם החיצוני, שלא ישפוט אותם או יתייחס להתנהגותם ומחשבותיהם בלי להבין את הקשיים הייחודיים לטבעונים בכל ההיבטים בחייהם שבחירה זו משפיעה עליהם, ויבין שלא מדובר רק בבחירה תזונתית על כל המשתמע מכך. הוא  יוכל להסתכל על הקושי בהקשר המתאים באופן שנטול סטיגמות, דיעות קדומות וחוסר הבנת עולמו של הטבעוני.

 

 

קבבים טבעונים במסעדת "חומוס BAR", חיפה

 

המטפל צריך לבדוק מה הגורמים המרכזיים בקשיי ההתמודדות וההסתגלות ובהתאם לכך לתת מענה:

  1. קשיי הסתגלות לטבעונות מעצם היותה שינוי משמעותי בהשקפת עולמו של הטבעוני, תפישתו, אורח חייו, סביבתו ותחומי חייו השונים ולפעמים כתוצאה מחוסר במידע נכון ואמין לגבי הטבעונות כמו למשל בהשפעתה על הבריאות, קושי להרכיב תפריט מאוזן ומגוון בטעמים שגורמים גם לקושי להתמיד בטבעונות על אף הרצון והמוטיבציה וגם במידע שניתן להעביר לסביבה. הקשיים האלה יעברו מעצמם עם הזמן או עם ידע אמין ומותאם וניתן להתייחס אליהם כעל קושי מול שינויים ומעברים כמו כל שינוי משמעותי בחיים ובפרט בהשוואה להתמודדות עבר של אותו אדם בשינויים משמעותיים בחייו.

     

  2. קשיים בין אישיים וסביבתיים הנובעים מהתמודדות אמיתית עם הסביבה שמתנגדת, מתנגחת, עוקצת, לא תומכת ולא מבינה. במקרה כזה, העבודה תהיה על תקשורת נכונה ובונה, מערכות היחסים הספציפיות וההתנהגות מולם בסיטואציות מורכבות או נפיצות תוך התחשבות באופן שבו אותו אדם מתנהל באופן כללי במערכות יחסים ומול קושי, שונות והתנגדות של הסביבה בכלל ובאותם קשרים ספציפיים בפרט עם בני משפחה, בני זוג, חברים, עמיתים לעבודה, בתרבות, מוצא ודת מהם הוא מגיע וכו’.


  3. קשיים אישיים הקשורים באדם עצמו, אישיותו ודפוסי החשיבה שלו, כשהטיפול יהיה על דפוסי החשיבה והתפיסה שלו את עצמו, את העולם, יחסים ואנשים ועבודה על הגמשתם, על אסרטיביות, הצבת גבולות, החלטה מהם הגבולות האדומים שלו ומהם הגבולות הגמישים שלו, עבודה על הדימוי העצמי, החרדות והדיכאון- אם ישנם, המשמעות של השונות וההתמודדות האישית עם מצבים קשים שלא הולכים כמצופה, מה משמעות הויתור עבורו, מהם הטריגרים האמיתיים שמפריעים לו בהתמודדות מול עצמו ומול הסביבה וכן הלאה.  פעמים רבות מדובר בשילוב במינון כזה או אחר של כל השלושה. חשוב שהמטפל יהיה מודע לכל ההשפעות הללו בין אם מדובר בטיפול שקשור באופן ישיר לטבעונות ולהתמודדויות שהיא מזמנת, ובין אם מדובר בטיפול שאינו קשור באופן ישיר לטבעונות, אולם ישנה השפעה כלשהי מעצם זה שהיא חלק משמעותי בחייהם ובתפיסת עולמם.

אני צמחונית מגיל 12 מטעמים אידיאולוגיים וטבעונית מ-2016. אני רשומה כנותנת שירות טבעוניתגם בפורטל נותני שירות טבעונים- וי פורטל. ניתן להתקשר כדי לקבל מידע נוסף ולקבוע פגישת היכרות לטיפול רגשי לטבעונים בקריות: 0545-365959, ענבל.

להתקשר