fbpx

מה ההבדל בין הפרעת אישיות פרנואידית לסכיזופרניה פרנואידית?

איזה סוגים של פרנואידים יש? מה ההבדל ביניהם והאם ייתכן שהם אכן צודקים ולכן האבחנה מוטעית?

לפרנואידיות יש בד”כ שתי צורות שונות של אבחנה:
1.הפרעת אישיות פרנואידית
2.סכיזופרניה פרנואידית
ההבדל המרכזי ביניהן הוא שבהפרעת אישיות פרנואידית בוחן המציאות תקין והמחשבה הפרנואידית בגבולות הסביר. למשל: “אני חושבת שבעלי בוגד בי” או “הבוס מחפש אותי”.

בסכיזופרניה פרנואידית בוחן המציאות פגום והמחשבה הפרנואידית בבירור לא ריאלית לפי התרבות שבה האדם חי. למשל: “חייזרים חטפו אותי בחללית שלהם, ביצעו בי ניסויים והשתילו לי שבב מתחת לעור כדי שהם יוכלו לעקוב אחריי, ולכן אני חייב להוציא את השבב הזה מתחת לעור שלי”, ואז הוא עלול לחפור עם סכין בבשר שלו או למשל: “המוסד/ המאפייה הרוסית בולשים אחריי כי הם רוצים לגרום לי להצטרף לשורותיהם” או “אני חושב שהבוס שלי/אמא שלי/השכן שלי שייכים למוסד/מאפייה והם מנסים להרעיל אותי”.

בכל מקרה, אין אף אבחנה פסיכיאטרית שבה מאבחנים על סמך סימפטום בודד אחד. בד”כ נדרשים למשל 5 מתוך 9 או משהו דומה לכך.

בד”כ שניהם לא מודעים לכך שהמחשבות שלהם מוגזמות ולכן לא יילכו לטיפול בגלל זה וכנראה גם לא ילכו למשטרה ולהתלונן. 
הסכיזופרן הפרנואידי בזמן אפיזודה פסיכוטית יכול להיות כל כך פרנואיד שהוא כנראה לא יפנה למשטרה מחשש שהם מושחתים או שמי שרודף אחריו יגלה ויתנקם בו וכו, ולכן הם עלולים לתקוף מישהו כתוצאה מהפרנויות שלהם או לברוח לעיר אחרת או לגור ברחוב ולהסתתר וכו. 
בעל הפרעת האישיות הפרנואידית אולי ינסה לבלוש בעצמו או לקחת בלש פרטי…

ייתכן שזה שיש לו הפרעת אישיות פרנואידית באמת יתגלה שהבוס “חיפש” אותו או שאישתו בגדה בו וזה יראה לו שהוא צדק. יחד עם זאת, כשמדובר בהפרעת אישיות, זה לא יהיה נקודתי רק לגבי אותו אדם בד”כ, אלא דפוס חשיבה והתנהגות שנוטה לחשוד באנשים סביבו, בין אם הם זרים ובין אם הם קרובים ולא רק באחד. 
זאת ועוד, ייתכן שעצם זה שהוא חושד בבוס שלו שהוא רוצה לפטר אותו יגרום לו להתנהג בצורה חשודה, תוקפנית ומוזרה ו/או התיפקוד שלו בעבודה יירד והבוס יפטר אותו בלי שהתכוון לכך מלכתחילה, כך שבעצם מדובר באמונה שמגשימה את עצמה.

לגבי סכיזופרן פרנואידי- התרחישים שהוא הוזה הם, כאמור, בד”כ מאוד בלתי סבירים לאדם הסביר וממילא לא עומדים בפני עצמם. למשל, יש הרבה אנשים שמאמינים שיש חייזרים- אבל בודדים יטענו שנחטפו. יש אכן אנשים שהמאפיה רודפת אחריהם- אבל בד”כ זה כי יש דברים בגו והם למשל עבריינים או הסתבכו עם כאלה. אדם נורמטיבי לא יפחד ככה סתם פתאום ואין סיבה שאותו מאפיונר סתם ירדוף אחריו (לפעמים התרחיש יכול להיות כביכול הגיוני, אבל הסיבה לא או שאין סיבה).

בעוד שבסכיזופרניה יותר קל לנו להבין שאפיזודה פסיכוטית היא לא משהו שאני יכול לתהות אם גם לי יש אותה ומה מבחין בין הטווח הנורמה למה שגם נחשב כהפרעה, בהפרעת אישיות פרנואידית הגבול מעט מטושטש.

התסמינים לפי DSM (המדריך הדיאגנוסטי- סטטיסטי האמריקאי של ההפרעות הפסיכיאטריות) של הפרעת אישיות פרנואידית:

ארבעה או יותר מהבאים:
1. חשדות, ללא בסיס סביר, שאחרים מנצלים, מרמים או פוגעים בו.
2. עיסוק רב בחשדות לא מבוססים על נאמנותם של חברים ומקורבים.
3. מסתייג מלפתוח את לבו בפני אחרים עקב חשש שישתמשו במידע כנגדו.
4. מוצא משמעויות חבויות, משפילות או מאיימות עליו בהערות או התרחשויות תמימות.
5. נוטר טינה, ואינו סלחני לעלבונות, פציעות או עלבונות.
6. חש שמתקיפים את אופיו או שמו הטוב גם כאין זה נראה כך לאחרים, ומגיב בכעס או בתשובה משלו.
7.מטיל ספק בקביעות, ללא הצדקה, בנאמנותו של בן הזוג או השותף המיני.

כלומר מדובר על נטייה מתמשכת לאורך זמן לפרש חלק ניכר מהאינטרקציות שלו עם אנשים ואירועים שהם נייטרלים או גם אם פגעו בהם אבל לא בכוונה- כאילו המטרה שלהם היא בהכרח לפגוע בהם או לנצל אותם או להשפיל אותם.

הבוסית שלי סגרה את הדלת? זה אומר שהיא מדברת עליי. היא הזמינה מישהי ממשאבי אנוש? זה אומר שהיא רוצה להחליף אותי. היא קוראת לי לשיחה? היא בטח רוצה לפטר אותי.

מחשבות בסגנון הזה שחוזרות על עצמן כל הזמן לגבי כל מיני אינטרקציות או אירועים גם אם יש הרבה דרכים לפרש אותן אחרת ושאדם סביר לא יפרש אותן ככה וזה יהיה לא רק לגבי אדם מסוים או מצב מסוים או עבודה מסוימת.

על סמך מקרה אחד או סימפטום אחד הפסיכיאטר לא מאבחן.
כלומר זה לא שאני חושדת בבעלי שבוגד בי כי הוא נעלם בלילות בלי הסבר וחוזר עם ריח של בושם של אישה ונועל את הטלפון כל הזמן וכל מיני התנהגויות מחשידות מהסוג הזה, אלא אני חושדת בו מלכתחילה, לא משנה מה הוא יעשה וכל דבר שהוא יגיד או יאמר- אני אחשוד שהוא בוגד בי. הוא אומר שהוא הולך לחברים? הוא בטוח משקר והולך למאהבת. הוא מתעכב בעבודה? הוא בטח הלך לצימר איתה. הוא יצא לבוש יפה מהבית? זה בגללה. הוא לא אמר לי שהוא אוהב אותי כבר שבוע? זה כי הוא אוהב מישהי אחרת.

כדי לאבחן כל הפרעה שהיא בוחנים כמות סימפטומים, עוצמה ומשך. זה חייב להיות שונה משמעותית מהנורמה ולגרום למצוקה אצל האדם.

 

כתיבת תגובה

להתקשר