fbpx

יש לי הפרעת קשב וריכוז. איך מתמודדים עם דחיינות?

שאלה
יש לי הפרעת קשב וריכוז. איך מתמודדים עם דחיינות?

תשובה
דחיינות היא אחד הסימפטומים של הפרעת קשב וריכוז, והיא חלק מהמיומנויות הניהוליות שנפגעות כתוצאה ממנה. כך גם קשיי סדר וארגון, ניהול זמן, תיעדוף משימות וכו. הפרעת קשב וריכוז היא אורגנית, נירו- התפתחותית. לכן לקבל עיצות כמו “פשוט תעשי את זה” או “תבדקי מה עומד מאחורי המחשבה ואז תתמודדי איתה”, לא יעזרו לך או יעזרו לך במידה מועטה. 


מה שיכול לעזור זה שילוב של 3 דברים באופן מיטבי כמו טיפול בהפרעת קשב באופן כללי:
1. מיומנויות ניהוליות/ כלים להתמודדות. לדוגמה- רשימות, תעדוף המשימות, פירוק משימה גדולה למשימות קטנות, לקבוע להן זמנים וכו. זה ממש בקטנה, אבל יש טכניקות שלמות ועם איש מקצוע שמלווה אותך את יכולה לקבל לא רק כלים גנריים, אלא גם התאמה אישית. לאנשים עם הפרעת קשב יש קושי ללמוד מטעויות ובאופן כללי להתמיד, ולכן ליווי של איש מקצוע מעבר לרק לקרוא את הטיפים פחות יעזור לרוב האנשים.
ניתן ללמוד את זה עם מרפאה בעיסוק שמתמחה בהפרעות קשב וריכוז. שיטת Cog-fun נחשבת יעילה ומותאמת, מטפל CBT (טיפול התנהגותי קוגניטיבי) שמתמחה בהפרעות קשב וריכוז או מאמן שעשה קורס אימון להפרעות קשב וריכוז. כמו שאת רואה, מאוד חשוב לעבור הכשרה ספציפית להפרעה.

2. לקבל כלים ומענה לחלק הרגשי. הפרעת קשב וריכוז מייצרת הרבה תסכול, תחושת כישלון, אשמה וביקורת עצמית כתוצאה מהדחיינות הבלתי פוסקת שיכולה גרום לפגיעה של ממש בתיפקוד ולמצוקה וגם לנזקים. לחלק הזה רק מטפל רגשי כמו מטפל CBT יכול לתת מענה. החלק האימוני בלבד יכול לעזור גם, אבל באופן מוגבל. כמו כן, למרות שהבסיס לדחיינות הוא נירולוגי, עדיין יש דברים מסויימים שנוטים לדחות יותר בגלל סיבות רגשיות. הדחיינות יכולה להיות לא רק כלפי דברים משעממים, קשים, מאיימים וכו, אלא גם דברים נייטרלים ואף מהנים.

3. לפעמים מה שיכול לעזור בנוסף לכל הנ”ל זה טיפול תרופתי שיכול לתת “בוסט” לכלים ולחלק הרגשי שהם ביחד לא יעזרו מספיק. יש לציין שרק טיפול תרופתי גם לא יעזור בלי כלים.

כתיבת תגובה

להתקשר