fbpx

טיפול CBT וטיפול תרופתי-פסיכיאטרי

לאחרונה מטופלים פונים אליי ומספרים שהסיבה שהם חיפשו מטפל CBT היא בגלל ש… הפסיכיאטר שלהם המליץ להם על כך!
עבור חלק מהם זה היה כי התרופות לא עבדו כמצופה, אצל אחרים בגלל שהפסיכיאטר לא ראה צורך בתרופות כי הוא הבין שמדובר באירוע או משבר נקודתיים או באפיזודות של דיכאון או חרדה לעיתים רחוקות ויש את אלו שהפסיכיאטר פשוט הסביר שטיפול CBT יכול לעזור הרבה יותר מאשר רק תרופות.
 

 
זה ממש משמח אותי ואף מרגש!
פסיכיאטרים רבים, במיוחד ברפואה הציבורית, מסתפקים בלרשום כדורים למטופליהם ולא יותר מכך. מטופלים רבים מרגישים מצוקה ומצפים שהפסיכיאטר ישוחח איתם- ומתאכזבים כשהם מגלים שלא רק שהוא אינו עושה טיפול נפשי- שיחתי, יש להם בממוצע כעשר דקות בלבד לשוחח עימו.
לפסיכיאטרים רבים לא הייתה המודעות לכמה שהטיפול הנפשי יכול לסייע או שלא ייחסו חשיבות להמליץ על כך, אולם ככל שהם שומעים בשנים האחרונות יותר ויותר על טיפול CBT ומכירים בכך שהטיפול נבדק במחקרים מדעיים רבים ברחבי העולם ונמצא יעיל בסיוע במגוון רחב של בעיות, ובפרט נמצא שהשילוב האידיאלי הוא של תרופות וCBT בבעיות מסויימות או ברמת חומרה מסויימת (לדוגמה, בדיכאון קל עד בינוני ניתן להסתפק בCBT, בדיכאון בינוני ומעלה רצוי לשלב עם תרופות), כמו גם ההבנה שתרופות בלבד אינן מספיקות ולא נותנות את מלוא האפקט שהן יכולות על מצבו הנפשי של המטופל.
התרופות לא מספקות כלים להתמודדות עם קשיים נפשיים, יש להן תופעות לוואי ואנשים רבים עדיין מרגישים מצוקה ברמה זו או אחרת עם התרופות.
 
יש בהחלט מקרים שבעבודה משותפת שלי עם הפסיכיאטר ותוך התייעצות עימו- אם ישנה הטבה משמעותית במצבו של המטופל, הפסיכיאטר שוקל הפחתת מינון התרופות ובמקרים מסויימים אף שוקל הפסקת הטיפול התרופתי תוך מעקב אחרי מצב המטופל ובהתחשב בנתונים כמו רקע משפחתי-גנטי, זמן קיומה של ההפרעה, האם היא כרונית וכדומה.
 
הטיפול של הCBT עוזר למטופל להרגיש תחושה של שליטה בחייו ושהוא לא תלוי רק בתרופות, הוא עוזר למטופל להרגיש לא רק יציב במצב רוחו בגלל סיוע תרופתי במישור הפיזי, אלא גם שהוא מסוגל לעמוד בפני רגשות שליליים קשים כמו דיכאון, חרדה או מצבי רוח משתנים ולא מווסתים ולהתמודד איתם.
 
שתי דוגמאות נפוצות לבעיות שאני מסייעת להן יכולות להמחיש זאת היטב:
  1. אנשים עם הפרעות קשב וריכוז שנוטלים טיפול תרופתי כמו ריטלין ודומיו. הריטלין אומנם מסייע להם לשבת בכיתה או בישיבת צוות או מול המחשב ולהתרכז לאורך זמן, אולם הכדור לא מסייע להם בלדעת מה ואיך לעשות- איך לנהל את הזמן, איך לתעדף משימות, איך להתמודד עם דחיינות. הכדור לא עוזר להם להתמודד עם תחושות תסכול, כישלון ודימוי עצמי ירוד בעקבות אינספור חוויות כישלון ואכזבה מחוסר ההצלחה שלהם, מההשוואה האינסופית של הישגיהם לעומת הסביבה שלהם ולא עם המסרים מהילדות שהם עצלנים או טיפשים. עם טיפול CBT אני נותנת להם מענה שלם של כלים מעשיים להתמודד עם הקשיים של הפרעת הקשב וגם נותנת מענה רגשי.
  2. אנשים עם חרדה חברתית שחלק ניכר מהם לא נוטל טיפול תרופתי וחלק ניכר מהם כלל אינו מודע לכך שיש להם חרדה חברתית, אלא סבורים שהם סובלים מביישנות עזה ומביטחון עצמי נמוך. גם אם הם נוטלים טיפול תרופתי כדי להרגיש פחות חרדה כשהם עומדים בפני סיטואציות חברתיות שמלחיצות אותם או מאיימות אליהם כמו למשל לפני שיחה עם הבוס או יציאה לדייט, הם עדיין לחוצים וחרדים כי הם מרגישים שאין להם מיומנויות חברתיות לעשות זאת ו/או עולות בהן מחשבות שליליות וקיצוניות לגבי כמה שהם לא יצליחו ואיך הסביבה תשפוט אותם ועל ההשלכות הקשות שיקרו כשהם יכשלו. בטיפול CBT אני מלמדת אותם טכניקות הרגעה, התמודדות עם סיטואציות מאיימות ותחושת מסוגלות עצמית לאור ההתמודדות עם הסיטואציות בכוחות עצמם.
 אפשר בעצם לומר שלקבל רק טיפול תרופתי זה כמו לקבל רכב אבל אתה לא יודע איך לנהוג בו ולאן לנסוע.
 
כמובן שההפנייה לפסיכיאטר הדדית.
בהחלט יש מצבים שיש לי מטופלים שבאים אליי עם דיכאון, חרדה קשה או וויסות רגשי רעוע ואני רואה שטיפול הCBT עוזר במידה מוגבלת ואיטית, כך שאני ממליצה לפנות לפסיכיאטר כדי לעבור אבחון מסודר ולשקול נטילת טיפול תרופתי ולו באופן זמני עד שהטיפול ישפיע והאדם יהיה מסוגל יותר לגייס כוחות ולהיעזר בטיפול, לבצע משימות ולהתקדם. כשהאדם מתייצב רגשית, הוא פנוי יותר לטיפול רגשי ויכול להפנות אנרגיות לטיפול. כמובן שגם כשיש לי מטופלים עם הפרעות קשב וריכוז, אני מסבירה שהטיפול יכול לעזור במידה מוגבלת בפני עצמו ולכן רצוי לקבל טיפול תרופתי שייתן יחד מענה שלם יותר וטוב יותר כי יש גבול לכמה שהכלים יכולים לסייע כשמדובר בהפרעה על בסיס נירולוגי ושלא כל דבר בשליטתם ותלוי ברצונם והתמדתם.
 
אני כולי תקווה שבעתיד כל פסיכיאטר ורופא משפחה יפנו כל מטופל לטיפול רגשי ובפרט לCBT לפני מתן הטיפול התרופתי או במקביל כדי שהמטופלים יקבלו מענה שלם ויעיל יותר להתמודדות עם בעיותיהם הרגשיות.
אחרי הכל, גם אם יש בעיות רגשיות שיש להן גורם ביולוגי, הן עדיין נפשיות בביטוי שלהן, ולכן הן דורשות טיפול גם במישור זה- וההיפך. יש בעיות רגשיות שיש להן גורם ביולוגי וגם אם נטפל במישור הרגשי בלי לתת מענה ביולוגי- הטיפול יעזור במידה מוגבלת.
הגוף שלנו קשור לנפש, והנפש שלנו קשורה לגוף וכל אחד מהם משפיע זה על זה.
 

כתיבת תגובה

להתקשר