חרדת מבחנים

חרדת מבחנים הינה חרדה נפוצה יחסית ויכולה להפריע משמעותית לילדים, מתבגרים ומבוגרים להגיע להישגים התואמים את יכולותיהם וידיעותיהם במבחן. החרדה יכולה להיות לגבי מבחנים רגילים בבית הספר, בגרויות, פסיכומטרי, באקדמיה, מבחני הסמכה מקצועיים ואפילו בטסט לרישיון נהיגה. 

היא יכולה להיות בגלל חרדה ממבחנים מגיל צעיר מאוד והיא יכולה להתפתח בעקבות רצון עז להצליח בתואר או במקצוע מסוים. לפעמים היא מגיעה יחד עם פרפקציוניזם, ביקורת עצמית גבוהה וביקורת מההורים. יש אנשים שיש להם ציונים גבוהים מאוד והם עלולים לסבול מחרדת בחינות למרות שהם יודעים מצוין את החומר ולמדו היטב לבחינה, ומנגד יש אנשים שכשהם לא מבינים את החומר או שהם חווים את החרדה הרבה לפני המבחן- הם דוחים את הלמידה, לא לומדים מספיק ואז לא ניגשים למבחן מחשש שייכשלו.

חרדת מבחנים יכולה לגרום לזה שאנשים מסויימים לא יצליחו לסיים תואר או קורס מקצועי למרות שהם יכולים להיות טובים בחומר הנלמד ובפרקטיקה ולאחרים לא ללכת ללמוד מלכתחילה- בפרט אם חוו בתקופת בית הספר כשלונות רבים, דבר המאפיין אנשים רבים עם הפרעת קשב ובפרט אם לא אובחנה ו/או לא טופלה בילדות.

CBT הינו גישה יעילה מאוד בטיפול בהפרעות חרדה באופן כללי, ובפרט בחרדת בחינות.כדי להבין איך טיפול CBT עובד, אני אתן דוגמה: נגיד שאני סובלת מחרדת מבחנים כי יש לי הפרעת קשב ואני מתקשה ללמוד למבחנים כי אני לא מרוכזת, הדימוי העצמי שלי נמוך בגלל כשלונות מרובים ואני לא מאמינה ביכולת שלי להצליח במבחן.
בטיפול CBT קלאסי אני אכיר את דפוסי החשיבה שלי שמעוררים את החרדה:
“אני גרועה במתמטיקה”
“תמיד נכשלתי ואני גם אכשל עכשיו”
“אם אני אכשל עכשיו, הלך הסמטר והממוצע ואני לא אוכל להתקבל למה שרציתי”
“אני פשוט כישלון מהלך על שניים”
וכדומה.
עכשיו אני לומדת לאתגר את המחשבות (דוגמה פשטנית ביותר, כמובן. במציאות זה מורכב יותר):
האם זה שאני גרועה במתמטיקה אומר שאני כישלון בהכל? האם כישלון במבחן אחד יהרוס לי את כל הממוצע? אם נכשלתי פעם אחת, זה אומר שאני אכן תמיד אכשל?
עכשיו אני מסגלת לעצמי דפוסי חשיבה אלטרנטיביים ומציאותיים.

אני לומדת למבחן, המחשבות האלה קופצות לי. אני נזכרת במה שהמטפלת חשבה איתי על משפטים ש”עונים” להטיות החשיבה שלי:
“אז מה אם אני גרועה במתמטיקה? אני לא חייבת להוציא 100. מספיק שאני אעבור ב- 60”
“אני עדיין תלמידה טובה, וגם אם יהיה לי ציון לא טוב במתמטיקה או בכלל, זה לא אומר שום דבר עליי בתור אדם”
“אני אעשה הכי טוב שאני יכולה, מקסימום יש מועד ב’, אשוחח עם המרצה, אקח מורה פרטי…”

עכשיו בא החלק הפרקטי וההתנהגותי:
אני אלמד נשימות, הרפייה, דימיון מודרך.
אני אבצע עם המטופלת חשיפה למקור החרדה באופן הדרגתי עד שהיא תרגיש שהיא יכולה לשאת אותו במציאות- בהתחלה מטלות קטנות, מבחן אמצע, מבחן בדמיון מודרך בקליניקה… כשככל שמתמודדים עם החרדה באופן עולה והדרגתי, כך היכולת להתמודד עם החרדה גבוהה יותר.
בנוסף, ופה בא למשל היתרון שלי כמומחית בהפרעת קשב- אני אתן גם מה שנקרא הסבר פסיכו חינוכי: מה זה הפרעת קשב? למה אני סובלת מחרדת מבחנים? מה הקשר ביניהן? האם החרדה שלי נובעת מסיבה רגשית כי אני אדם פרפקציוניסט וביקורתי (ואז נעבוד על המחשבות וחשיפה) או כי קשה לי להתרכז (ואז אפנה לנירולוג או פסיכיאטר לקבל תרופה להפרעת קשב) או כי אין לי הרגלי למידה נכונים וטובים (ואז אני אלמד ניהול זמן, התמודדות עם דחיינות, איך להתכונן נכון למבחן, שיטות לפתור מבחן וכדומה).
לפעמים אני נותנת חלק מהכלים ולפעמים את כולם- תלוי באדם, בצורך שלו ובבעיה שלו.

זו דוגמה לבעיה של אדם שיש לו שני קשיים כדי להראות מורכבות קלאסית, אבל כמובן שייתכן שרק אחד מהם יתקיים וישנן סיבות רבות לחרדת מבחנים כמו בדוגמאות שנתתי לעיל.

מאחר וטיפול בחרדת בחינות אינו נפתר בכמה שבועות, כדאי מאוד למי שעתיד ללמוד או התחיל ללמוד לא להתמהמה ולגשת לטיפול בחרדה. לחרדות יש נטייה להחמיר אם לא מטפלים בהן, וככל שהן מתמשכות יותר ויש יותר הימנעות, מצוקה וכישלונות- כך יותר קשה להתמודד איתן לבד, ואם מגיעים למצב של כישלונות ואף פרישה, הפגיעה בדימוי העצמי והתסכול הרב מקשים עוד יותר לנסות אחר כך שוב ללמוד ולהיבחן.

מוזמנים להתקשר אליי כדי להתמודד עם חרדת הבחינות שלכם כדי שתוכלו להצליח בלימודים ולהראות את היכולות האמיתיות שלכם בטיפול CBT בחרדת מבחנים בקליניקה שלי בקריות- 0545365959