fbpx

אבחון הפרעת קשב וריכוז

 אין בדיקות מעבדה לאבחון ההפרעה. האבחנה היא קלינית, על ידי ראיון שנעשה על ידי פסיכיאטר (או נוירולוג ועל ידי מילוי שאלון עצמי לפי קריטריונים מוגדרים וברורים. במקרה של ילדים, הרופא יקבל מידע מהמורה או הגננת, יועצת בי”ס, ההורה והילד עצמו. הילד או המבוגר צריכים להראות התבטאות של התסמינים בשני תחומים לפחות- בית ספר, בית, חברים וכן הלאה. במקרה של ילדים, יש לפנות לרופא ילדים כדי לקבל הפנייה לרופא מומחה בתחום הילד והנוער (פסיכיאטר, נוירולוג או רופא ילדים עם מומחיות בהתפתחות הילד).

ישנם אבחונים ממוחשבים כדוגמת טובה ומוקסו, אך הללו מהווים כלי עזר ולא אבחון, והם אינם חובה. לעתים עושים את האבחון לפני ואחרי נטילת תרופה כדי לבחון את השפעתה על התפקוד. התוצאות משוות עם בני גילו של האדם שעשה את המבחן ובודקים- מוסחות של גירויים שמיעתיים וויזואליים (כמו במוקסו), עקביות, איטיות תגובה, אימפולסיביות (לדוגמה לחיצה על הרבה תשובות לא נכונות במהירות גבוהה), חוסר עקביות וכו’.

במידת הצורך, כדי לשלב גם אבחון פסיכולוגי אצל פסיכיאטר כדי לבחון את ההשפעה על הפן הרגשי על האדם, כמו גם לבדוק אם ישנן הפרעות או בעיות נוספות להפרעת קשב וריכוז (הפרקו”ר) או כאלה שיש להן תסמינים דומים להפרקו”ר, אבל הן בעצם משהו אחר כמו בעיות התנהגות, פעלתנות יתר שלא מהפרעת קשב, הפרעות הסתגלות, הפרעות חרדה, פוסט טראומה, כמו גם בעיות בריאותיות גופניות כמו הפרעות שינה או הפרעות בבלוטת התריס. כמו כן, יש לערוך אבחון דידקטי ללקויות למידה במידה וחושדים שישנן לקויות למידה כמו דיסקלקוליה, דיסגרפיה ודיסלקציה. לקויות למידה נמצאות אצל חצי עד שליש בקרב הסובלים מהפרקו”ר.

בDSM4 (ספר האבחון הסטטיסטי הפסיכיאטרי האמריקאי הקודם) הייתה חלוקה לשתי הפרעות: ADD (הפרעת קשב וריכוז) וADHD (הפרעת קשב וריכוז עם היפראקטיביות), אולם ב- DSM5 ישנה אבחנה אחת של ADHD שבתוכה מגדירים מהו הרכיב המרכזי בהפרעה- בעיקר לקות בקשב, בעיקר היפראקטיביות ואימפולסיביות או משולב, מתוך הבנה שכל המרכיבים הללו קיימים בכל אדם עם הפרעת קשב וריכוז, אך במינון שונה וזה על רצף. התסמינים חייבים להתקיים חצי שנה לפחות ברציפות. על הרופא לציין מידת חומרת ההפרעה (קל, בינוני או חמור) בהתאם לכמות התסמינים מעבר למינימום הדרוש לאבחנה ומידת הפרעתם לתפקוד בתחום החברתי, הלימודי והתעסוקתי.

עד גיל 18 ילדים זכאים לפי חוק בריאות ממלכתי לאבחון מלא של ADHD לפי קריטריונים של משרד הבריאות.

 

לסיכום, אלו השלבים שצריך למלא על מנת לעשות אבחון אצל מבוגרים:

  1. ללכת לרופא משפחה ולבקש הפנייה לנוירולוג או פסיכיאטר. לבקש בדיקות דם ואחרות כדי לשלול בעיות פיזיות ורפואיות אחרות שעשויות לגרום לסימפטומים שנראים כמו הפרעת קשב וריכוז.
  2. אצל הנוירולוג/פסיכיאטר עוברים שאלון קליני שבו הרופא מחפש תסמינים של ההפרעה בעבר ובהווה.
  3. אצל הנוירולוג/פסיכיאטר ממלאים שאלון שבו מדרגים משפטים שונים.
  4. בהתבסס על סעיף 2+3 הרופא יכול לאבחן הפרקש”ר. חלקם יפנו אתכם לעשות אבחון ממוחשב כמו TOVA או MOXO כדי לקבל מדד נוסף לחיזוק האבחנה. לאחר קבלת תוצאות המבחן, אתם חוזרים לרופא והוא מאבחן לאחר שקלול של כל הנ”ל האם יש לכם הפרקש”ר או לא. 
  5. במידה ויש לכם הפרקש”ר, הרופא ימליץ על פי רוב על טיפול תרופתי.
  6. אצל אנשים שיש להם בעיות רגשיות נוספות ברקע מומלץ ללכת לפסיכיאטר על מנת לעשות אבחנה מבדלת בין ההפרעות ולוודא שאין התנגשות בין תרופתית. 
  7. אצל סטודנטים אפשר לעשות גם מבחן פסיכו-דידקטי כדי לקבל הקלות והתאמות שונות בלימודים. במוסדות לימודים מסוימים אפשר לקבל גם סך סיוע כמו חונך, סדנאות למידה וכו’.

 

בכל הנוגע לטיפול תרופתי- יש להתייעץ עם פסיכיאטר/נוירולוג, ואין לראות במאמר זה כל המלצה רפואית שהיא.

Call Now Button